nieuws

Hyster voorkomt bandenslijtage met nieuwe aandrijfas

Warehousing

Met name de dure dubbele voorbanden van empty container handlers zijn onderhevig aan versnelde slijtage door wrijving met de ondergrond. Dit trucktype wordt daarom ook wel ‘bandenvreter’ genoemd. Een nieuwe aandrijfas voor ‘Big Trucks’ van Hyster beperkt de bandenslijtage.

Hyster voorkomt bandenslijtage met nieuwe aandrijfas
Hyster vooras met dubbele banden

Bandenslijtage wordt vooral veroorzaakt doordat de wielen in de bocht ten opzichte van elkaar een verschillende draaistraal hebben. Een gangbaar centraal geplaatst differentieel voorkomt dit probleem, maar werkt niet optimaal als de assen aan de uiteinden zijn voorzien van dubbele banden, zoals gemonteerd op empty container handlers en overige zware heftrucks.

 

Geheel onafhankelijk 

Hyster heeft daarom voor dit bandenslijtageprobleem een geheel nieuwe vooras ontwikkeld met een soort van cardanoverbrenging aan beide aseinden. Hierdoor kunnen de dubbele voorwielen per aszijde geheel onafhankelijk van elkaar draaien zonder verlies van vermogen en tractie. Dat betekent in de bocht veel minder wielslijtage door wrijving met de ondergrond, en bovendien wordt gelijktijdig ook weer wat brandstof bespaard.

 

Tweesnijdend zwaard

Hyster claimt dat de bandenslijtage met deze bandenbesparingstechnologie met een factor 3 kan worden verlaagd. Samen met de al zuinige Cummins dieselmotor vormt deze innovatieve vooras een tweesnijdend zwaard in de strijd tegen de operationele kosten. De Hyster bandenbesparende aandrijfas is nu beschikbaar op Hyster 5-8 hoog empty containerhandlers. In februari 2011 won dit asontwerp van Hyster de milieuprijs in de ‘Forkift Truck Association (FLTA) Awards for Excellence’ die werd uitgereikt in Engeland.

 

Kostenfactoren

De bovenmaatse banden van grote containerhandlers zijn beslist niet goedkoop. Ook de huidige stijgende prijs van rubber werkt sterk prijsopdrijvend. Daarbij vergt het relatief veel tijd en dus geld om ze te verwisselen. Ook geven versleten banden veel afval en zijn ze niet altijd direct uit voorraad leverbaar, wat downtime veroorzaakt. De Big Trucks van Hyster worden vertegenwoordigd door Barloworld Intern Transport.

Reageer op dit artikel