blog

Minder uitzendkrachten

Warehousing

Jaar in jaar uit laat het Logistics Labour Survey zien wat bedrijven verwachten. De wens is vaak de vader van de gedachte, zo lijkt het. In tijden van economische onzekerheid zijn bedrijven altijd voorzichtig met het budgetteren van personeel en moeten de kosten nog eens extra omlaag. Maar een hoger uitvalpercentage, verloop of toegenomen werkaanbod gooit al snel roet in het eten.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Warehousing op 1 oktober 2008.

Medewerkers inhuren heeft duidelijk zichtbare kosten tot gevolg; onze facturen trekken wekelijks de aandacht en voelen dus meer `out-of-pocket` aan. Met de kosten van vaste medewerkers voelt dat anders. Met name in de logistiek weet iedereen dat het gunstiger is medewerkers alleen in te huren als je ze nodig hebt. Deze flexibiliteit heeft echter ook een keerzijde, het verloop onder flexwerkers is uiteraard hoger dan bij vaste medewerkers. De inwerkkosten zijn daardoor gemiddeld hoger per FTE, ook al heb je een deel van de processen in het dc optimaal op flexwerkers afgestemd.
 

Uitzendkrachten weten verder heel goed wie de beste betalers zijn. Bedrijven willen graag hun flexwerk op een goede manier organiseren, maar ze belonen een vaste medewerker doorgaans beter dan een flexwerker al was het maar als gevolg van de grotere continuïteit, dus aantal dienstjaren. Dat zou toch eigenlijk andersom moeten zijn; –alleen komen als je werkgever je nodig heeft, zou toch extra beloond moeten worden. Dat draagt bij aan minder verloop en zorgt ervoor dat de inwerkinvestering sneller wordt terugverdiend.
 

De initiatieven van uitzendbureaus op investeren in productiviteit kunnen beter, maar wat niet helpt is dat de uitzendorganisaties vaak de centrale inkoper tegen komen. Bij omvangrijke tenders draait het alleen nog om het tarief onder aan de streep, de rest telt niet. Het is en blijft zeer lastig voor bedrijven en uitzendbureau’s om efficiency winst in harde euro’s uit te drukken als gevolg van de vele variabelen. We hebben mensen in dienst genomen met veel bagage om mee te kunnen denken in processen. Veel van hen hebben we weer moeten laten gaan omdat inkopers er geen oren naar hebben.

Dat is heel jammer omdat uiteindelijk in een hechte samenwerking meer te verdienen valt dan in een traditionele klant leverancier relatie.

 

Reageer op dit artikel