blog

Alweer verbouwen

Warehousing

De opening van een nieuw magazijn is vaak een feestje waard. Er is veel extra werk verzet om alles voor elkaar te krijgen. Eindelijk zijn alle problemen van het oude magazijn opgelost. Vol trots wordt het nieuwe magazijn gepresenteerd aan medewerkers, klanten en overige relaties. De leveranciers worden meestal ook uitgenodigd.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T&O Warehousing op 1 oktober 2008.

Voordat je het weet, dienen de eerste verbouwingen zich al weer aan.

Hoe komt dat toch? Waarom wordt het nieuwe magazijn niet tegelijk goed ingericht en waarom zijn er zoveel opstartproblemen? Bij de bouw van een nieuw dc denkt het bedrijf in kwestie met name aan de dagelijkse problemen in het huidige magazijn. Daar worden oplossingen voor bedacht. Deze problemen hebben meestal betrekking op een slechts één onderdeel van het hele magazijnproces.
 
Zo is er bijvoorbeeld altijd sprake van ruimtegebrek en zijn de drie meter brede gangen gevuld met lucht. Met een smallegangenmagazijn, kunnen pallets veel compacter worden opgeslagen en kan men meer goederen kwijt. Vergeten zijn dan alle voordelen van bredegangenmagazijnen voor het in- en uitslaan. Men denkt dan niet na over de nadelen voor de orderverzamelaars en de beperkte doorzetcapaciteit per gang.
 
Een paar referenties met smalle gangen worden bezocht en daar zijn alleen maar de voordelen te zien.

Er wordt onvoldoende nagedacht over hoe deze stellingen passen in het totale logistieke concept. Bij het ontwerpen van het dc moet je nagaan hoe het logistieke proces optimaal verloopt. Wanneer en hoe komen de pallets binnen? Hoe worden deze verwerkt? Wat zijn de logistieke karakteristieken van de orders en hoe worden deze verwerkt?
 

Als men het logistieke proces met alle goederenstromen uitwerkt, blijkt pas wat de beste opslagsystemen zijn. En dat zouden best wel weer eens brede gangen kunnen zijn. Dan moet het gebouw daar op worden afgestemd.
 

Maar wie inventariseert en analyseert eigenlijk de logistieke karakteristieken en goederenstromen in het toekomstige dc? Vaak wordt beweerd dat men dat wel weet. Totdat de nieuwbouw klaar is en de problemen zich voordoen. Dan blijkt te vaak dat men het toch niet wist.

Erik Hereijgers is consultant bij Van Looy Group en jurylid van Het Veiligste Magazijn van Nederland

Reageer op dit artikel