blog

Supply chain optimalisatie? Zorg voor de juiste data

Warehousing

Supply chain optimalisatie krijgt veel aandacht. Informatiesystemen moeten gekoppeld worden en via collaborative planning moeten alle schakels op elkaar worden afgestemd. Grote projecten en kostbare IT-implementaties moeten aan het resultaat bijdragen.

Supply chain optimalisatie? Zorg voor de juiste data
De juiste data op de juiste plaats zichtbaar maken...

Veel winst is echter te behalen door de juiste data op de juiste plaats zichtbaar te maken. En dit gaat meestal niet om complexe zaken. Enkele voorbeelden.

 

Goederen kunnen geleverd worden in hele pallets, in hele omdozen of in losse stuks. Vaak vraagt men zich af waarom de klant geen volle pallets of omdozen besteld? Maar weet de klant wel hoeveel stuks er in een omdoos zitten? En kloppen de gegevens in het ERP-systeem nog wel? Regelmatig zit daar een discrepantie in.

 

Klanten ronden vaak af op 5- of 10-tallen, omdat dit gemakkelijk lijkt. Ze weten echter niet dat ze daarmee één omdoos en één losse eenheid bestellen. Klanten vragen zich vervolgens af waarom er tevens losse stuks worden bijgeleverd, apart verpakt etcetera. Dat kan toch goedkoper? Informeer de klant daarom op de juiste wijze over het aantal stuks per omverpakking. Of spreek af dat je de aantallen kunt afronden naar hele verpakkingen. Dit levert vaak al veel voordeel op.

 

Leversnelheid

Customer Service medewerkers willen een goede relatie met de klant opbouwen en hem zo goed mogelijk van dienst zijn. Als er afspraken worden gemaakt over de leversnelheid, zal hij of zij de klant van dienst willen zijn. Een 24-uurs service is echter duurder dan een 48 uurs service. De leveringsgegevens moeten worden ingegeven bij de klantenorder. Als er via een selectie-menu een transportkeuze aangegeven kan worden, kan bij dit menu via een pop-up scherm direct zichtbaar worden gemaakt wat iedere transportvorm kost. Vervolgens gaat hij vanzelf (vaak in overleg met de klant) andere keuzes maken. Dit terwijl de relatie met de klant goed blijft.

 

Verschillende berekeningen

Bij het plaatsen van de inkooporders, worden diverse berekeningsmethodes gebruikt. Vaak redelijk ondoorzichtig. Voor bepaalde assortimenten wordt daarom na iedere klantenlevering weer een inkooporder bij de toeleverancier geplaatst. Door de verhouding te bepalen van het aantal uitgaande orderregels en het aantal ingaande orderregels, kan eenvoudig worden gezien, hoeveel klanten er beleverd kunnen worden per inkooporder regel. Door de toevoeging van een parameter aan het artikel, die de verhouding van het aantal uitgaande regels t.o.v. het aantal ingaande regels weergeeft, krijgt men een indicatie voor de kwaliteit van de bestelalgoritmes. Maak deze parameter zichtbaar voor de inkoopmedewerker. Vervolgens gaat hij vanzelf optimaliseren.

 

Supply Chain optimalisatie hoeft daarom niet complex te zijn. Geef eenvoudige maar doelgrichte data en het proces past zich vanzelf aan.

Reageer op dit artikel