blog

Trends in Auto-ID

Warehousing

Het aantal succesvolle toepassingen van RFID groeit sterk en het aantal branches waarin RFID wordt gebruikt neemt toe. In dit expertartikel gaat Marcel van Trier van PricewaterhouseCoopers in op de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Auto-ID en geeft hij een aantal praktijkvoorbeelden.

Nog maar een paar jaar geleden was de voorspelling dat retailers over de hele wereld tegen deze tijd (2007) van al hun toeleveranciers zouden eisen dat ze kleine chips in hun verpakkingen zouden stoppen om logistieke processen te verbeteren. Deze technologie, ook wel bekend als Radio Frequency Identification of RFID heeft inmiddels zowel voor- als tegenstanders gewonnen. Maar zo hard als een paar jaar geleden werd geroepen dat RFID het helemaal zou gaan maken, zo stil lijkt het de laatste tijd te zijn. Betekent dit dat de technologie de hoge verwachtingen niet kan waarmaken? Hebben de critici gelijk gekregen dat de technologie niet veilig is? Moeten gebruikers wachten tot de technologie verder is ontwikkelt? Of zijn er al bedrijven die geld verdienen door de implementatie van RFID? En zijn er door ervaringen nieuwe en spannende toepassingen ontstaan?

 

Logistiek, traceerbaarheid en ketenoptimalisatie

Vanwege de prijs van individuele tags is het vanzelfsprekend dat we de eerste en huidige toepassingen van RFID vooral tegenkomen in omgevingen die zich laten kenmerken door hoge volumes of hoge waardedichtheid. De technologie wordt al succesvol toegepast voor het tracken van zeecontainers, vliegtuigonderdelen, pallets en dozen met scheermesjes of mobieltjes. Het helpt bedrijven om het aantal menselijke fouten drastisch terug te dringen en een hogere arbeidsproductiviteit te behalen, of het genereert meer en zinvolle informatie over goederenstromen en het levert bewijs van eigendomsoververdracht.

 

Wisselende snelheid

De snelheid waarmee de technologie wordt geïmplementeerd wisselt echter van branche tot branche, afhankelijk van de terugverdienperiode of van wettelijke of commerciële vereisten, complexiteit van de keten en technologische beperkingen. Een diamantenhandelaar in Antwerpen bijvoorbeeld, heeft een RFID-systeem ingevoerd om het orderpickproces efficiënter te laten verlopen en om inventarisatie te vereenvoudigen. De ROI was minder dan een paar maanden. Het betrof een zuiver intern systeem (er waren geen ketenpartners bij betrokken) en de implementatie was binnen enkele weken afgerond.

 

Wal-Mart aan de andere kant, is in de US in slechts enkele van hun dc’s bezig om RFID te introduceren. Meer dan honderd leveranciers is gevraagd om hun goederen te voorzien van tags. Enkele tientallen winkels van de retailer zijn betrokken. Wal-Mart is al een paar jaar bezig met de invoering. En hoewel de potentiële besparingen voor Wal-Mart wereldwijd tot in de honderden miljoenen dollars kunnen lopen, is het nog steeds onduidelijk wanneer de inspanningen terugverdient zijn. Ook zijn er regionale verschillen. Waar in de US de drijfveer voornamelijk het voldoen aan commerciële en wettelijke vereisten is, zie je in Europa dat vooral efficiencyverbetering in logistieke ketens de motivator is. Dat laatste heeft weer te maken met de precisielogistiek die veroorzaakt wordt door de karakteristieken van retail hier. Winkels zijn kleiner en vaak gelegen in drukke stedelijke gebieden.

 

Je kunt niet copy pasten….nog niet

Het slechte nieuws is dat er nog nauwelijks standaard oplossingen zijn. Nog niet. Het goede nieuws is dat het aantal succesvolle toepassingen sterk groeit, dat het aantal branches waarin RFID wordt gebruikt toeneemt, dat standaards steeds rijper worden en de technologie in rap tempo evolueert. Toch is de boodschap nog steeds: “er is geen vervanging voor uw eigen pilot”. Zelfs in situaties die ogenschijnlijk gelijk zijn, blijken het aantal variabelen dat een succesvolle uitkomst beïnvloeden te groot om en toepassing eenvoudigweg te kunnen kopiëren. Zelfs bouwkundige verschillen tussen twee situaties kunnen invloed hebben op bijvoorbeeld de leesbaarheid van tags. Natuurkundige wetten rond radiosignalen kun je nou eenmaal niet ontlopen. Waar gewapend beton in het ene geval het signaal verstoort, is bekend dat in andere situaties juist gebruik gemaakt is van de eigenschap van dat materiaal om de leesbaarheid te vergroten.

 

Vertel eens wat nieuws

Sinds de introductie van commerciële toepassing van RFID hebben we gezien dat bij mensen de fantasie de vrije loop heeft genomen. Bij ‘Living Tomorrow’ in Amsterdam is een prototype te zien van een koelkast die, als je het laatste pak melk er uit haalt, een nieuwe kan bestellen via het internet. Daar is ook een wasmachine te zien die waarschuwt als er een rode sok in de witte was zit, door de RFID tag te lezen die in het wasgoed zit. En nog veel meer. De visie dat dingen draadloos communiceren met andere dingen zal vroeg of laat verwezenlijkt zijn. Niet alleen zullen objecten chips bevatten, maar ook zullen steeds meer sensoren worden toegevoegd. Dit zal leiden tot zakjes gemengde sla die haar echte en dynamisch vastgestelde houdbaarheid kan vertellen, gebaseerd op het temperatuurverloop gedurende het transport, in plaats van de statische voorgedrukte uiterste verkoopdatum. Hierdoor wordt het mogelijk om de voorraad te besturen vanuit een ‘First Expired, First Out’ principe in plaats van het gebruikelijke ‘First In. First Out’.

 

Toepassing voor consumenten

Zijn RFID toepassingen voor consumenten dan nog toekomstmuziek? Het antwoord is neen. Sterker nog, waarschijnlijk heeft u al RFID toepassingen op zak. Wist u bijvoorbeeld dat de meeste autosleutels zijn voorzien van een RFID tag? Meer dan 150 miljoen autosleutels zijn ermee uitgerust, sinds 1991. Een sensor in uw auto detecteert de chip en laat u de auto starten. Daarmee wordt diefstal voorkomen met een nagemaakte sleutel. In de US en Azië zijn miljoenen creditcards in gebruik met contactloze chips die worden geaccepteerd bij ketens als McDonnalds en 7-eleven. Je betaalt simpelweg door je creditcard dicht bij een leesapparaat te houden. Over de hele wereld zullen nog dit jaar paspoorten worden voorzien van RFID tags. En McCarran International Airport in Las Vegas, Schiphol Airport en Hong Kong International Airport zijn gestart met het taggen van bagage.

 

Anders zaken doen

Maar er is meer. Mobiele telefoons gebruiken RFID en chipcard technologie om mobile ticketing en mobiele betaling mogelijk te maken. In Azië, maar ook in Duitsland, Frankrijk en de US, is het al mogelijk om te betalen voor de trein door eenvoudigweg je mobieltje voor de tourniquet te houden. Of je kunt concertkaartjes uitwisselen met vrienden door mobieltjes dicht bij elkaar te houden. In Nederland heeft Schuitema (C1000) aangekondigd om samen met Rabobank een test te doen om op deze manier een alternatief te bieden voor chipbetalingen in de supermarkt. De technologie die daarvoor wordt gebruikt heet Near Field Communiction, of NFC. Mitsokoshi warenhuizen in Japan gebruikt het ook samen met VoIP telefoons en RFID in pashokjes. Op die manier kunnen klanten opvragen of een kledingstuk in een andere maat op voorraad is, of ze kunnen bellen voor assistentie van het winkelpersoneel.

 

Winkelgedrag

Retailers zijn in hoge mate geïnteresseerd in het winkelgedrag van hun klanten. RFID wordt al toegepast samen met bewegingssensoren om te analyseren hoe klanten door een winkel lopen om zo te bepalen wat de beste plaats is voor een display. In sommige gevallen rust de winkel een product slechts tijdelijk uit met een tag om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen over goederenbewegingen.

 

Hoe zit het met beveiliging?

RFID maakt gebruik van radiogolven. Per definitie wordt data dus verzonden door de lucht. Daardoor is het theoretisch mogelijk om die gegevens te onderscheppen. De aanbieders van de technologie doen hun uiterste best om toepassingen veilig te maken. Zo verzenden creditcards hun data over een zeer kleine afstand van slechts enkele centimeters, waardoor het onmogelijk is om uw portemonaie uit te lezen vanaf de andere kant van de kamer. Verder is de data ge-encrypt voor gebruik bij betalingen. En in het onwaarschijnlijke geval dat uw gegevens worden gestolen, is de creditcardmaatschappij verantwoordelijk voor de fraude. Bij paspoorten is beveiliging uiteraard ook erg belangrijk. Identiteitsdiefstal ontwikkelt zich zorgwekkend en terroristen zouden het wel eens voorzien kunnen hebben op personen van bepaalde nationaliteiten.

 

Wanneer?

Er zijn misschien wat hindernissen voor de invoering van RFID, maar zeker geen obstakels. De technologie is zich in een enorm tempo aan het ontwikkelen en daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen die bedrijven inmiddels hebben opgedaan. Zodra u buiten het vierkant probeert te denken, ontstaat er een geheel nieuw spectrum aan potentiële toepassingen. Zelfs met de huidige prijzen.

Reageer op dit artikel