blog

Losse eindjes

Warehousing

Een klant geeft een paar losse artikelen bij zijn bestelling op. Die service lever je, ook al moeten er omdozen voor worden aangebroken. Want anders doet de concurrentie het. Maar bevorderlijk voor de efficiency is zo’n enkelstuks levering over het algemeen niet.

Losse eindjes
Enkelstuks ondergraven efficiency

 

Als er één ding goud waard is in de logistiek, is dat ruimte. De meeste plaats is natuurlijk nodig voor opslag. Pallets en omdozen zijn uitstekend hanteerbaar in een magazijn en passen ook prima in ieder opslagsysteem. Dat wordt anders als klanten losse stuks gaan bestellen. Dat kost immers een hoop extra werk, want de enkelstuks moeten apart worden uitgepakt, bij elkaar verzameld en opnieuw verpakt. En wat doe je met de aangebroken verpakking? Die ligt meestal alleen maar in de weg. Een enkelstuks-service bevordert niet de efficiency.

Een papiergroothandel in Noord-Holland ondervond dit probleem aan den lijve. Klanten bestelden daar rustig twaalf losse vellen papier die moesten worden afgeteld uit een omverpakking van vijftig stuks. De losse vellen waren lastig te stapelen op de pallets, die naar de klant gingen. En in het magazijn kwamen aangebroken pakken papier (riemen) bovenop de pallets te liggen. Behalve extra werk, leverde dit vaak beschadigd of vervuild papier op en feitelijk werden er zo meer kosten gemaakt voor minder verkocht product.

Zo gaat dat in een servicegerichte organisatie. Kochten klanten vroeger hele riemen, tegenwoordig is het voor hen vaak rendabeler om ook losse vellen te bestellen. De concurrentiedruk noopt hen er immers toe hun assortiment uit te breiden. Om nu van alle producten hele riemen te bestellen en de restanten zelf op voorraad te houden, is voor de klant een kostbare zaak. Bovendien is het onnodig, want als de vaste groothandel geen kleine hoeveelheden wil leveren, doet een concurrerende leverancier dat wel.

Het weigeren van losse vellen bestellingen was voor de papiergroothandel dus geen optie. Maar een dure werkwijze en opslagmethode ook niet. De onderneming wist het probleem heel simpel op te lossen: er werden smalle liggers in het palletvak geïnstalleerd en daar werden de aangebroken riemen opgeslagen. Zo bleven ze onbeschadigd en konden ze makkelijk worden verzameld.

Wat voor deze papiergroothandel gold, gaat ook elders op. Als er per se losse stuks moeten worden verkocht, kan het rendabel zijn in de palletlocatie aparte voorzieningen in te richten voor de aangebroken omdozen. Deze oplossing is handig als klanten vaak meerdere omverpakkingen plus enkele stuks bestellen. Als er een duidelijk onderscheid is naar soorten klanten die hetzij omdozen, hetzij enkele stuks bestellen, is er nog een optie: een heel gebied inrichten voor de opslag, het verzamelen en het verpakken van aangebroken omdozen. Vanuit de palletstellingenopslag kan dit gebied dan worden herbevoorraad.

Houd wel in de gaten dat de zaak niet uit de hand loopt en maak dus goede afspraken. Zo is soms bij de afdeling verkoop niet bekend hoeveel stuks er in een omdoos zitten. Neem deze informatie op in de artikelstamgegevens van de verkoopmodule en stuur de verkopers aan op het afzetten van hele omverpakkingen. Soms is het raadzaam om de losse stuksprijs verhogen als extra stimulans. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de behoefte van de klant. Die koopt immers toch niet meer dan nodig is, zeker niet als de concurrentie wel in elke gewenste hoeveelheid levert. In elk geval hoeven losse stuks geen losse eindjes te zijn. Want met een paar aanpassingen kunt u de gewenste service blijven geven, zonder dat dit leidt tot veel extra werk of kosten.

Reageer op dit artikel