nieuws

Luckabox wint prijs als supply chain start-up

Supply chain 1483

Een nieuwe supply chain award, gericht op start-up bedrijven, is uitgereikt aan het Zwitserse Luckabox. Het bedrijf kreeg de prijs, omdat het platform pakketjes sneller en goedkoper kan afleveren.

Luckabox wint prijs als supply chain start-up
Philipp Martin Schmidt en Aike Festini

Luckabox moest het in de allereerste European Supply Chain Start-up Contest opnemen tegen vier andere finalisten: Cargoledger (NL), Cargonexx (D), Stockspots (NL) en Sustainabill (D). De prijs is een initiatief van Supply Chain Media en werd vorig week tijdens een nieuw opgezet evenement Innowvate overhandigd.
Het Zwitserse bedrijf won de verkiezing om de slimme wijze waarop het bestaande koeriers inzet om zo voor retailers in steden heel gemakkelijk via internet bestelde goederen binnen twee uur af te kunnen leveren bij de consument.

Afleveren per fiets in anderhalf uur

Vorig jaar augustus ging Luckabox van start. Het platform bundelt zendingen van diverse aangesloten fietskoeriersbedrijven. Kern van het business model is een speciaal ontwikkeld algoritme om versnelling te krijgen in het afleveren van zendingen tegen lagere kosten. De service leidt tot aflevering in 90 minuten of binnen een aangegeven tijdvenster van 2 uur. Vooralsnog is het bedrijf alleen in Zwitserland actief. Vorige week kondigde Luckabox aan om ook op te starten in Wenen.
“Ik ben erg trots dat we deze prijs hebben gewonnen’, reageerde Aike Festini, CEO en oprichter van Luckabox, enthousiast. ‘Deze erkenning kunnen we heel goed gebruiken voor onze verdere groei in Europa.”

Belgische scale-up krijgen ook een award

Voor de verkiezing hadden zich 28 kandidaten gemeld, met daaronder ook partijen die de start-up fase al achter zich hebben gelaten. Vandaar dat werd besloten om een een aparte prijs uit te reiken voor de meest veelbelovende scale-up. Een van de belangrijkste criteria om een bedrijf als scale-up aan te merken, is dat het meer dan 2 miljoen euro aan kapitaal heeft opgehaald. De Belgische scale-up Pro Alliance kreeg van het publiek de meeste stemmen en won daarmee van de concurrenten Fretlink (F), Seven Senders (D), Shippeo (F) en Urbantz (B). Deze vijf scale-ups hebben in de afgelopen paar jaar in totaal maar liefst 35 miljoen euro aan kapitaal opgehaald.

Meer over online platforms:
Sjansen met de tinders van de transport

Reageer op dit artikel