nieuws

Modebedrijven bundelen RFID kennis

Supply chain 1532

Modebedrijven bundelen RFID kennis

Tien Nederlandse en Belgische bedrijven actief in mode delen RFID implementatiekennis in een nieuwe expertgroep in de mode in de Benelux.

Tien Nederlandse en Belgische bedrijven actief in de modeketen, onder meer GIKS Mode, Komono, Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, G-Star Raw, Wolkyshop en Dobotex, hebben hun kennis en ervaringen gedeeld over hun RFID implementaties in de nieuwe expertgroep RFID in de mode in de Benelux.

Technische en organisatorische barrières vormen het grootste struikelblok bij het implementeren van RFID. Met de ervaring en business cases zijn de initiatiefnemers van de expertgroep ervan overtuigd dat de modesector klaar is voor sectorbrede grootschaligere implementaties met RFID. De initiatiefnemers zijn: GS1, VLM community Fashion Logistiek en het VIL –

Pilots en businesscases

Frank Huele, co-voorzitter van de nieuwe expertgroep RFID in Fashion in de Benelux over de toenemende interesse voor RFID in de mode. “Na een jarenlange windstilte rondom RFID, merken we dat de vraag naar RFID-ervaringen groter wordt.

 

Lees ook
Nedap implementeert RFID bij River Island
Nog meer RFID in spare parts dc Scania

 

Bedrijven zijn bij het implementeren van RFID gestuit op technische issues en organisatorische, operationele problemen. Nu zien we dat er toch heel wat bedrijven overtuigd zijn van de grote voordelen en ze hebben goede business cases. Dat geldt onder meer voor bedrijven die hun webshop naar hun fysieke stores willen brengen. Kortom, de voordelen zijn evident; er zijn voldoende pilots en case studies die dat aantonen.”

Voordelen RFID

De online consument zet de bestaande businessmodellen onder druk. Modebedrijven hebben geïnvesteerd in digitale media en achterliggende (IT-)systemen om hun klanten ook online zo goed mogelijk te bedienen. Ze stappen daarom in toenemende mate over op RFID. “Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven”, aldus de vier initiatiefnemers.

Amazon start high tech supermarkt: doorbraak RFID?

Alle voordelen voor zowel leveranciers als retailers, zorgt voor een sterk gegroeide interesse in het gebruik van RFID op itemniveau. De nieuwe expertgroep is bedoeld om ervaringen uit te wisselen, drempels voor een brede implementatie te verlagen en de opgebouwde praktijkkennis ter beschikking te stellen aan de gehele markt. Zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden, zijn de marktspelers beter op elkaar afgestemd en wordt de implementatie van RFID goedkoper.

Supply chain veranderingen

Als de RFID-technologie breed zal worden toegepast, dan staat de logistieke keten revolutionaire veranderingen te wachten, volgens de initiatiefnemers. Omdat elk individueel item snel kan worden geïdentificeerd, neemt bij leveranciers de accuratesse van de orderpicking en orderverzending met maar liefst tachtig procent toe. Fouten in de verzending worden nagenoeg geëlimineerd en dat betekent dat er dan nog maar een tiende nodig is van de tijd die retailers doorgaans nodig hebben voor de goederenontvangst.

Vandeputte Medical en CB kiezen voor RFID
C&A rolt RFID verder uit

Bijkomende voordelen voor leveranciers zijn dalende kosten voor voorraadbeheer, minder klachten en retourzendingen (ook daarvan dalen de kosten aanzienlijk), een betere controle op vervalsingen van dure luxe (kleding)merken en meer mogelijkheden om het zoekraken van artikelen te voorkomen. Ook zijn er volgens de expertgroep nog logistieke voordelen te realiseren zoals een elektronisch leverbewijs en een meer betrouwbare goederenontvangst.

Traceerbaar

Voor retailers betekent het gebruik van EPC-codes en RFID dat nagenoeg elk item traceerbaar is door de gehele keten, tot en met het winkelschap. Eén van de voordelen als bedrijven aan de slag gaan met RFID zit ‘m in de voorraadbetrouwbaarheid in de winkel aan het einde van het seizoen. Ligt de voorraadbetrouwbaarheid nu rond de 63 procent, met RFID is de betrouwbaarheid van voorraden met 95 procent nagenoeg volledig. Dat dit ook gevolgen heeft voor het voorkomen van lege schappen is evident. Doordat kledingwinkels weten wat ze op de rekken hebben hangen verminderen ze de out-of-stocks met de helft. Bovendien weten retailers door de betere verkrijgbaarheid van artikelen ook nog eens meer te verkopen.

Lees ook: ICT integratie biedt supply chain visibility in fashion

 

 

Reageer op dit artikel