nieuws

Goede productdata blijft een bron van zorg

Supply chain

Superunie is één van de retailbedrijven die met kracht hebben gehamerd op betere productdata om de supply chain aan te sturen en consumenten beter te bedienen. Dat heeft effect gehad, maar het einddoel is nog niet bereikt.

Goede productdata blijft een bron van zorg

De consument zit aan het stuur. Bedrijven moeten gewoon betrouwbare data afleveren, ook op logistiek gebied. Dat bleek tijdens het GS1 Nederland congres vorige week. Erik-Jan Maris (Albert Heijn) wees zowel de retailers als de merkfabrikanten op hun plaats. “Vroeger stuurden zij de keten, maar dat is voorbij. Het is cruciaal dat de consument beschikt over goede en betrouwbare informatie.”

‘Foodsector moet nog veel leren’

Tijdens een interactieve sessie konden congresbezoekers met hun mobiele telefoon reageren op vragen. Buzzmaster Sjors Roodenburg en dagvoorzitter Rens de Jong stelden aan de aanwezigen de vraag: ‘Hoe innovatief is uw bedrijf bezig met productinformatie?’ Twintig procent is ‘zeer innovatief’ bezig en 34 procent geeft aan ‘behoorlijk goed’ bezig te zijn. Toch blijkt uit de reactie van de zaal dat er nog flink werk aan de winkel is: 35 procent ziet zichzelf als ‘aardig bezig’ en 10 procent weet ‘wij moeten nog veel leren’.

Datakwaliteit op orde krijgen

Tweeënhalf jaar geleden sprak Superunie-directeur Dick Roozen op het GS1 podium zijn zorg uit over datakwaliteit en zei: ‘De vervuiler betaalt’. De afgelopen jaren heeft hij met leveranciers samengewerkt om de kwaliteit van productdata te verbeteren.
‘Niet in eerste instantie met een stok, maar in een dialoog met de leverancier. Vaak had dit al direct effect. Leveranciers die daarna hun zaakjes niet op orde hadden, kregen op een gegeven moment wel een rekening van ons.’
Superunie heeft sindsdien aanzienlijke winst geboekt om de productdata, samen met leveranciers, “the first time right” te krijgen. ‘Het kan wel’, zegt Roozen nu, maar hij voegt daar wel wat aan toe.
‘Het op orde krijgen en houden van logistieke data en etiketdata vormt al een enorme uitdaging. Daar bovenop zullen we steeds meer data en meer verschillende soorten data beschikbaar moeten hebben. De klant wil niet alleen zo snel mogelijk zijn product, hij wil ook productinformatie, bijvoorbeeld over welke ingrediënten in het product zitten of waar deze vandaan komen.’

Betrouwbare data over gezonde voeding

Roozen geeft aan dat informatie over gezondheid steeds vaker gevraagd wordt. Omdat de consument gezonde voedingskeuzes wil maken. En ook andere partijen, zoals het RIVM, het voedingscentrum of de Alliantie Verduurzaming Voedsel, willen deze data gebruiken. ‘Als we op deze vragen betrouwbare antwoorden willen geven, kan het niet anders dat de data 100 procent betrouwbaar is. Daarmee vormt productdata een integraal onderdeel van het product.’
Dick Roozen sluit zijn verhaal af met de boodschap aan de industrie en specifiek aan GS1: ‘Voor duurzame transparante ketens moet data juist zijn. Daarvoor moet er één bron voor alle data zijn. Een prachtige kans wat mij betreft voor GS1.’

Reageer op dit artikel