nieuws

Kerstman bezorgt meer pakjes op tijd dan Sint

Supply chain

Kerstman bezorgt meer pakjes op tijd dan Sint

Minder consumenten zijn in december teleurgesteld door het niet op tijd leveren van online bestelde pakjes. Sinterklaas toonde geen verbetering.

Zo’n 475.000 klanten, zo’n 6 procent van het totaal, kregen afgelopen Sinterklaas en Kerstmis hun bestelde pakketje niet op tijd. In december 2013 lag dat aantal nog rond de 550.000. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 5000 consumenten.

Extra dag

Dat de prestaties afgelopen december iets beter waren, kwam vooral door ‘de kalender’. Kerstmis viel op donderdag en vrijdag, in 2013 op woensdag en donderdag. Webwinkels hadden daardoor in feite in de week van kerst een dag meer om bestellingen te verwerken, dan het jaar daarvoor.

Hema

De bezorging rond Sinterklaas liet geen enkele verbetering zien ten opzichte van 2013. Hema was een van de bekende bedrijven die problemen had met op tijd leveren rondom Sinterklaas. De webwinkel kon niet garanderen dat bestellingen die ná 27 november zijn gedaan voor 5 december worden geleverd. In tegenstelling tot Hema had Docdata, dat de orders verzorgt voor onder meer Bol.com, geen problemen.

Risico

Consumenten zijn zich overigens zeer bewust van het risico dat zij lopen als ze een cadeautje bestellen voor bijvoorbeeld pakjesavond. Ruim een kwart geeft aan om die reden geen cadeau via internet te bestellen.

Toename

Wijnand Jongen van de Thuiswinkelorganisatie wijst erop dat in december de omzet van webwinkels met vele tientallen procenten is gestegen. “We hebben het beter gedaan dan vorig jaar, of in elk geval minder slecht, maar we hebben ook veel meer online verkocht.”

Reageer op dit artikel