nieuws

Dreamliner en Fyra symbool van ouderwetse logistiek

Supply chain

Hoe modern de Dreamliner en de Fyra ook zijn, als er in de wirwar van betrokken bedrijven binnen de keten niet goed en innovatief wordt samengewerkt, dan eindigt het project geheid in een defect vliegtuig of treinstel, is de kritiek van hoogleraar Jack van der Veen op de recente technische problemen waarmee de hogesnelheidstrein en het nieuwste toestel van Boeing te kampen hebben.

Dreamliner en Fyra symbool van ouderwetse logistiek

Jack Van der Veen, die zich vanaf 1 maart in een nieuwe door EVO bekostigde leerstoel op Nyenrode Business Universiteit richt op de toekomst van supply chain management, zegt op Nuzakelijk dat zijn vak simpel gezegd er op neer komt op ‘het rondslepen van producten en diensten tussen bedrijven en toeleveranciers’. “Daarbij gaat het meestal over kosten. Maar met slim samenwerken kun je ook geld besparen en bijdragen aan de ‘strategische doelen’. In het geval van de Dreamliner moet er logischerwijs innovatie en expertise bij partners gehaald worden. Maar het ging vervolgens schreeuwend verkeerd bij het koppelen van al die onderdelen.”

Geen rekening met verschillende mensen

Organisaties, waaronder ook de NS, bedenken de schitterendste dingen, aldus de hoogleraar. “Maar ze houden soms onvoldoende rekening met het feit dat je te maken hebt met veel verschillende mensen, culturen, tijdzones, winstdoelen en ga zo maar door.”

Blame game komt snel op gang

Dat geldt ook voor contracten binnen bedrijven. Van der Veen: “Die samenwerking is de olie in de machine, die moet je echt goed organiseren.” In zijn blog die vanmiddag verschijnt op logistiek.nl over de problemen rondom de Fyra en de Dreamliner constateert de hoogleraar dat bij beide situaties onmiddellijk opvalt dat er al snel een heuse ‘blame game’ op gang komt. “De opgestoken vingers gaan razendsnel richting de vermeende veroorzaker van de problemen en impliciet wordt gelijk alle schuld van het eigen bordje afgeschoven. Vooral politici en juristen zijn een kei in dit spelletje.”

Hele keten heeft gefaald

Het wijzen naar de ander ontkent, zo stelt Van der Veen, het wezen en het zijn van de supply chain: alle ketenspelers zijn samen verantwoordelijk voor het eindresultaat. “De eindgebruikers van de Fyra of Dreamliner hebben helemaal niets aan het onderling gekonkel en het interesseert ze ook niet waar het mis is gegaan. De hele keten heeft gefaald, en laat de hele keten dan ook de handen ineen slaan om dit samen op te lossen.”

Niet alleen kijken naar SLA’s

Van der Veen benadrukt verder dat in een tijd van crisis en (sociale) innovatie er voor het afdwingen van een goed resultaat dus meer nodig dan enkel ‘harde’ contracten, de zogeheten Service Level Agreements (SLA’s), tussen bedrijven en toeleveranciers. “Outsourcen is prima, maar kijk niet alleen naar marktprijzen en SLA’s.”

Meer vrouwen in de logistiek

Tussen bedrijven en toeleveranciers zou wat Van der Veen betreft veel meer moeten gelden: “Knijp de ander niet uit, maar geeft innovatieve manieren van samenwerken meer ruimte. Daarvoor moet de ‘oude logistiek’ wel op de schop”, benadrukt hij op NUzakelijk. “En er is bovendien absoluut behoefte aan meer vrouwen in de supply chain- en logistieke sector. “Dat leidt tot meer creativiteit en innovatie”, aldus de hoogleraar.


Lees hier de blog van Jack van der Veen zelf…

 

Lees ook:
NS Fyra flopt: hi-speed….low-service
Logistieke problemen bezorgen Boeing hoofdbrekens

Reageer op dit artikel