nieuws

“Overname Psion geeft ons een serieus marktaandeel”

Supply chain

“Overname Psion geeft ons een serieus marktaandeel”

Motorola Solutions beleeft de beurs ICT & Logistiek positief. Naast een nettowinst in het derde kwartaal van 206 miljoen dollar werd de overname van Auto-ID specialist Psion afgerond.

“Ons marktaandeel in de Benelux groeit met deze overname naar tussen de40 en 50 procent”, zegt Casper Zweers, Area Director Benelux bij Motorola Solutions. “De overname past in onze traditie dat we willen groeien in de industriële sector, waaronder dus magazijnen en logistieke omgevingen. De nadruk ligt vooral op robuuste oplossingen waar Psion ons inziens perfect inpast”, aldus Zweers.

Marktaandeel veertig procent
De overname zorgt ervoor dat Motorola Solutions in de Benelux-markt van robuuste handhelds een marktaandeel krijgt van rond de veertig procent. Zweers: “Die cijfers zijn overigens lastig interpreteerbaar want als we het over de mobility markt hebben, praten we ook snel over mobiele telefonie en iPads. Dat is een niet adresseerbare markt voor ons. Ons gaat het dus vooral om mobiele portofoons en robuuste handhelds voor toepassing in bijvoorbeeld een magazijnomgeving.”

Serieus grote Psion-klanten
Met de overname van Psion krijgt het totale marktaandeel van Motorola in de Benelux er zo’n acht tot tien procent bij. Zweers: “Wat deze partij zo aantrekkelijk maakt voor ons is het goede productportfolio en het aantal serieus grote klanten dat zij hebben in de Benelux. Voor ons is het nu zaak om hun strategie zo veel mogelijk af te stemmen op die van Motorola.”

Kleine stand
Tijdens deze beurs heeft gigant Motorola Solutions met voornamelijk zijn enterprise mobility producten een ietwat bescheiden stand op de ICT & Logistiek. Zweers zegt hierover: “We leveren onze producten niet rechtstreeks aan klanten maar via partners. Dat is ook de reden dat we hier kleinschalig aanwezig zijn.”

Parallellen met Symbol-overname
De naam Psion verdwijnt vooralsnog niet benadrukt Zweers. “Als dat gebeurt dan zal dat heel geleidelijk gaan. Je kunt een parallel trekken met Symbol dat we zes jaar geleden overnamen. Die naam zie je nog steeds op onze handscanners. Er is dus geen enkele indicatie op dit moment om de naam Psion uit de markt te halen.”

Omzet verdeeld over twee divisies
De goede nettowinst die Motorola Solutions noteerde in het derde kwartaal is verdeeld over twee divisies van het concern: government & public safety en enterprise mobility producten. “Zestig procent komt voor rekening van de divisie government & public safety en de overige veertig voor entreprise mobility.”

Innovatie: ES400
Een product dat Motorola tijdens deze ICT & Logistiek presenteert is de ES400. Hennie Hageman, technisch specialist bij Motorola Solutions Nederland, zegt hierover: “De ES400 is een oplossing voor kleine carriers waarmee je barcodes kunt scannen met een kleine camera. Er zit een speciale knop op waarmee je de camera kunt activeren met een decoder om de barcode uit te lezen.”

Druk op kosten
Zweers zegt over de belangrijkste trends tijdens deze beurs: “Wat wij in de logistiek zien als belangrijkste trend is dat de front end van een organisatie en de back end steeds nauwer op elkaar aansluiten. We zien in de huidige economie een druk op kosten, efficiency en kwaliteit. Een partij die het daarbinnen goed doet, is Bol.com. Zij hebben de zaken op logistiek gebied goed voor elkaar. Organisaties kunnen scoren door hun logistiek te optimaliseren. De hulpmiddelen hiervoor zie je te kust en te keur terug op deze beurs.”

Ketenbrede oplossingen
Binnen dit segment is de kracht van Motorola volgens Zweers dat zijn bedrijf de totale oplossing kan leveren van logistiek tot aan front end. “Met andere woorden, we hebben een device voor de Post NL -besteller aan de deur. Binnen de back end hebben we de oplossingen voor logistieke processen zoals orders picken en scannen. Voor de vrachtauto hebben we oplossingen op het gebied van boordcomputers. Ketenbreed zijn we dus sterk van korrel tot borrel of en van zand tot klant met daarbij uiteraard ook de goede netwerken.”

Groeiende populariteit 2D-barcode
Voor wat betreft de barcodescanning zijn 1D-codes nog altijd het meeste in zwang. Daarnaast kent ook de 2D-code een groeiende populariteit. Hageman: “Hedendaagse 1D-barcodescanners zijn voor een groot deel voorzien van imagers, waarmee je 2D-codes kunt uitlezen. Met een imager maak je als het ware een foto van de barcode, op die manier kun je veel sneller decoderen. In het verleden waren imagers niet zo snel maar dat is nu echt verleden tijd.”

Lees meer nieuws in het Logistica-dossier: www.logistiek.nl/Logistica

Reageer op dit artikel