nieuws

FrieslandCampina aan de haal met eindoverwinning TFC

Supply chain

FrieslandCampina aan de haal met eindoverwinning TFC

FrieslandCampina is de glorieuze winnaar geworden van de wereldwijde finale van The Fresh Connection in Barcelona. Met een ROI van 51,8 procent liet het team uit Amersfoort vanaf de eerste ronde alle andere teams achter zich in het door Involvation georganiseerde spel. Ruud Kloosterman: “Met de focus op teambelang gecombineerd met inhoudelijke kennis kom je heel ver.”

De grote concurrent uit de wereldwijde competitie, La Palette Rouge, deed eveneens mee in de wereldfinale. De scores van de wereldwijd deelnemende teams aan The Fresh Connection werden wekelijks met elkaar vergeleken. Daar waar LPR voor de finaleronde een concurrent was, eindigde het Britse team bij de Every Angle TFC World Trophy 2012 als zevende van in totaal negen teams. 

Team dichtte zich al kansen toe op eindoverwinning
Voor het team van FrieslandCampina werd met de overwinning het gewenste doel bereikt. Al tijdens de afsluiting van de Nederlandse editie van The Fresh Connection, toen ook de uitslagen uit de andere landen bekend was, werd er door de teamleden van FrieslandCampina met vertrouwen vooruit gekeken naar de wereldfinale. Het team dichtte zich wel degelijk een kans toe op de eindoverwinning. Niet geheel ten onrechte, want de in Nederland behaalde ROI was bijzonder hoog: 54,9 procent. Die score bleek nu niet haalbaar, maar een ROI die de vijftig procent overstijgt is voor veel bedrijven nog altijd een utopie.

Doorrekenen van alle keuzes
Individuele successen waren voor de teamleden taboe. Kloosterman, die tevens coach is van het team, hierover: “Functie specifiek stonden we allen ergens in de middenmoot. Ons succes is gestoeld op het doorrekenen van elke keuze die er te maken was. De beslissingen die we hebben genomen waren alle rationele. Je rekent door wat het effect zou moeten zijn van een beslissing op de ROI.”

Spelen met betalingstermijnen
Uiteraard was een deel van de rationele beslissingen die het team van FrieslandCampina nam wel voortgekomen uit een stukje onderbuik gevoel en kennis. “Je kunt, om een voorbeeld te geven,  spelen met betalingstermijnen in het spel. Zo is een lange betalingstermijn prima als je gaat voor een ROI van rond de dertig procent. Wil je meer bereiken dan zul je je betalingstermijn moeten inkorten”, aldus Kloosterman.   

‘Minder ingesleten dogma’s’
Of de lage gemiddelde leeftijd van het team heeft bijgedragen aan het succes van FrieslandCampina, durven de teamleden niet te zeggen. “Wel denk ik dat we wat minder last hebben gehad van ingesleten patronen.”

Succes uitleggen aan MT
Al teveel op de trom slaan met hun behaalde succes hoeven de deelnemers niet te doen binnen het bedrijf waar ze werken. S&OP-beleid, wat binnen The Fresh Connection centraal stond, speelt ook bij FrieslandCampina een grote rol. “Met behulp van deze overwinnen staat het nog meer op de kaart”, aldus Van de Mortel. Het team mag bovendien binnenkort aan het MT uitleggen hoe ze de overwinning hebben binnen gesleept.

Allen werkzaam binnen Cheese-afdeling
De leden van het winnende team zijn allen werkzaam voor FrieslandCampina Cheese binnen de Supply Chain discipline. Het team bestond uit Chris Mangnus (Purchasing), René Steur (Supply Chain, Rick van de Mortel (Operations), Adzer Mulder (Sales) en Ruud Kloosterman (coach).

Uitslag bekend tijdens slotdiner
Daar waar FrieslandCampina de eerste twee ronden bovenaan stond, bleef het ook na de derde fier aan kop. De uitslag van de laatste ronde werd tijdens het slotdiner bekend gemaakt. De terechte winnaar werd ook ter plekke in het zonnetje gezet door twee management team leden van FrieslandCampina, die speciaal ingevlogen waren om het team te ondersteunen.

De einduitslag van de Every Angle TFC World Trophy 2012:
1.    FrieslandCampina (Nederland)
2.    Appletiser (Zuid Afrika)
3.    Philip Morris (Maleisië)
4.    Mars (Duitsland)
5.    Philip Morris (Australië)
6.    Bernard Controls (Frankrijk)
7.    La Palette Rouge (UK)
8.    Volvo Parts Logistics (België)
9.    Coloplast (Denemarken)

Wereldfinale 2013 in Istanbul
De eerste wereldwijde competitie en tweede wereldfinale van The Fresh Connection is nog maar nauwelijks voorbij of de voorbereidingen voor 2013 zijn alweer gestart. De opzet zal volgens organisator Involvation iets gewijzigd worden, maar nadere informatie daarover volgt op een later moment. De locatie voor de volgende wereldfinale is inmiddels al wel bepaald. In 2013 zullen de winnaars van verschillende landen in Istanbul strijden om de trophy. Terugkijkend op de finaleronde schieten Alfons Willemsen van Involvation vooral de goed spelende finalistenteams te binnen. “De laagste ROI was nog altijd ruim zestien procent. Ik denk dat de andere landen nu erg geprikkeld zijn om volgend jaar de Nederlanders te verslaan.”

Reageer op dit artikel