nieuws

Invoering GS1-palletlabel: succesvol of ‘never ending story

Supply chain

Invoering GS1-palletlabel: succesvol of ‘never ending story
GS1-palletlabel

Er wordt al jarenlang gesproken over de invoering van het GS1-palletlabel met SSCC-code. Alle belanghebbenden lijken overtuigd te zijn van de voordelen die het binnen de eigen supply chain biedt, maar dan moet wel iedere schakel deelnemen. De meeste retailers grote retailers willen wel, maar het blijkt soms heel lastig om ook alle toeleveranciers over de streep te trekken.

In een gezamenlijke brief vragen twaalf supermarktketens hun top 100 leveranciers voor eind mei 2012 hun voorraadleveringen bij de distributiecentrum aan te leveren met een SSCC-code, GS1-label- en verzendbericht. De brief is een initiatief van GS1 Nederland  en is gestuurd naar de top 100 leveranciers in de levensmiddelensector. De brief is ondertekend door Albert Heijn, C1000, Coop Supermarkten, Detailresult, Deen Supermarkten, Jumbo Supermarkten, Makro Cash and Carry Nederland, Poiesz Supermarkten, Plus Retail, Spar, Sligro Food Group en Vomar Voordeelmarkt.

 

Scannen 

Om in de levensmiddelensector wachttijden van chauffeurs te verkorten en goederen sneller te ontvangen, is het scannen van de goederen bij de distributiecentra van de retailers noodzakelijk. Dit kan gerealiseerd worden door het sectorbrede gebruik van de standaards: SSCC-codes, GS1-labels (ook wel palletlabels genoemd)- en GS1-verzendberichten, zo laten de retailers weten.

 

Vier vragen
"De sectorbrede implementatie van het GS1-label met SSCC- code in combinatie met het GS1-verzendbericht komt eindelijk een stap dichterbij nu de supermarktketens de handen ineengeslagen hebben" verklaart sectormanager levensmiddelen Marco van der Lee. "Bilaterale afspraken in non-competitieve logistieke processen zijn niet meer van deze tijd. Zowel retailers als hun leveranciers zullen beiden profiteren van de sectorbrede aanpak.

 Marco van der Lee beantwoordt vier vragen:

 

Waarom gaat het deze keer wel lukken?

"Supermartken en leveranciers zijn er inderdaad al een paar jaar mee bezig. Nu is het momentum daar. Het commitment is er nu ook. De bedrijven zijn er nu klaar voor."

 

Wat zijn de sancties voor leveranciers die nalatig zijn?

"GS1 Nederland kan juridisch geen sancties afdwingen, dat gebeurt in het commerciële speelveld door de partijen in de sector. Het gaat om standaardisatie van processen, iets wat iedereen winst brengt. Als een fabrikant zegt: "ik plak die sticker erop, maar dat doe ik alleen voor de retailers die erom vragen", werk je met twee procedures en ben je nog verder van huis. Kosten in de keten reduceren, dat wil iedereen. Daarom is het zaak goed uit te leggen wat de winst is van bijvoorbeeld het SSCC-label in combinative met het verzendbericht. Dat is lastig, zeker voor de kleinere bedrijven die de mankracht niet hebben om zich hiermee bezig te houden."

 

Hoeveel leveranciers uit die top 100 kunnen nu nog geen SSCC label aanbrengen?

 "Dat weten we niet exact. Belangrijker en nieuw is dat het gedragen wordt door de 12 supermarktketens. Het gaat erom dat de leveranciers het nu voor alle retailers goed inrichten. De meeste leveranciers hebben al geïnvesteerd en hebben hun proces al op orde, of zijn in vergevorderd stadium. Nu eindelijk ketenbrede implementatie, waarbij beide partijen de besparingen nu daadwerkelijk kunnen gaan verzilveren.

 

Wat is dan het probleem?

Alle partijen – supermarkten en fabrikant – zijn al heel ver. Het gaat om geen individuele vraag van retailer aan leverancier, maar om het commitment van twaalf retailers die nu de top 100 leveranciers als voortrekkersrol laten fungeren om dit nu op orde te brengen.Overigens werkt het altijd zo met implementaties en ook nu bij deze. Als we bedrijven vertellen dat het dankzij het SSCC-label nog slechts zo’n tien minuten kost om de zending te controleren in plaats van wel 45 (kortom, 80% tijdbesparing), dan gaat bij iedereen een lichtje branden. In sommige periodes zoals met kerst staan de vrachtwagens in de file voor de DC’s, dus als elke wagen een half uur sneller weg kan, weet je genoeg. Bovendien lag het vaak op het bordje van bijvoorbeeld de logistiek manager omdat de directie het altijd zag als een kostenpost en niet als een strategisch beleidsinstrument. Nu is dat niet het geval. Vanuit directie wordt er nu gas op gegeven. Zo ging het ook bij de barcode: het begon met het versnellen van het afrekenen bij de kassa, maar inmiddels snapt iedereen dat je daardoor ook bijvoorbeeld data-analyses kunt uitvoeren. Het SSCC-label is het fundament. Iedereen snapt dat met het verzendbericht, goederen en informatiestromen bij elkaar komen."

 

Doelstelling
Leveranciers en retailers uit de levensmiddelensector hebben binnen GS1 Nederland zichzelf ten doel gesteld dat voor het eind van 2013 alle leveranciers hun voorraadleveringen aan de distributiecentra leveren met een GS1-label (met SSCC-code) en dat zij deze levering aankondigen met een GS1-verzendbericht. De Nederlandse supermarktketens gebruiken deze oplossing dan om de goederen bij de distributiecentra te ontvangen. De eerste stap is dat de twaalf supermarktketens aan in totaal 100 van de grootste leveranciers vragen hun producten aan de retailers op deze uniforme werkwijze aan te leveren.

 

Voordelen
Als alle retailers, fabrikanten en leveranciers sectorbreed op een gestandaardiseerde manier hun processen inrichten en informatie uitwisselen, kunnen onnodige kosten uit de keten worden gehaald. De belangrijkste voordelen van het elektronisch verzendbericht met SSCC-label zijn: efficiëntere goederenontvangsten; lagere foutkans en dus minder kosten; kortere wachttijden van chauffeurs en efficiëntere inzet van het wagenpark van leveranciers en bij logistiek dienstverleners; ketenbrede tracking en tracing en kostenbesparing door minder facturatie kwesties.

 

Hoe werkt het?
Iedere logistieke eenheid krijgt een SSCC-code een wereldwijd uniek 18-cijferige nummer. Deze code staat als een barcode op een GS1-label – ook wel palletlabel genoemd – en identificeert automatisch de inhoud van een pallet of andere verzendeenheid. Deze code staat ook in het elektronische GS1-verzendbericht waarmee leveranciers vooraf via EDI aan de retailer laten weten welk product wanneer aankomt in het distributiecentrum. De code wordt gescand en de goederen zijn automatisch ingeboekt.

 

Kijk hier voor een animatiefilmpje  dat simpel uitlegt hoe het werkt

Reageer op dit artikel