nieuws

TFC-les: ‘Geen ruimte voor egotripperij

Supply chain

TFC-les: ‘Geen ruimte voor egotripperij
TFC-les:'Geen ruimte voor egotripperij

Promovendi Boyana Petkova en Tim van Kampen hebben tijdens een voorbereidende training een aantal cruciale inzichten gedeeld. Drie teams voor The Fresh Connection editie 2011 zijn een stukje op weg geholpen om de supply chain competitie te kunnen winnen.

Teams van Lamb Weston, Mars en UTi waren zo gretig om tijdens de eerst gehouden sessie aan te schuiven om zich optimaal voor te bereiden als in februari de TFC editie 2011 aftrapt.

De vier deelnemers van team Lamb Weston gaan elkaars rol innemen tijdens de game. "Voor het leereffect is dit een heel goede strategie", aldus Alfons Willemsen van Involvation, grondlegger van de game. "Learning by doing, daar gaat het om bij dit spel."

In de editie 2011 zijn een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Forecasting & demand planning en ketensamenwerking zijn onderdelen die meegenomen worden in de vraagstelling. Sales zal een vraagvoorspelling af moeten geven. Willemsen: "Je speelt een mini S&OP proces na."

 

Ervaringen delen

Tim van Kampen en Boyana Petkova, beide promovendi aan de Rijksuniversiteit Groningen en winnaars van TFC editie 2009 en 2010, delen met de deelnemers een aantal inzichten die zij tijdens de voorgaande edities hebben opgedaan. Achteraf bleek het een winnende strategie. "De hoogste ROI, daar gaat het om. Houd dat tijdens het spelen van het spel continu in je gedachten", aldus Van Kampen. "Alle vier functionarissen in het spel hebben invloed op de ROI, dus je zult moeten samenwerken. Niet teveel kijken naar individuele scores." De volgorde van de besluitvorming en het gezamenlijk nemen van de besluiten is cruciaal. Het hebben van een bepaalde strategie hierbij is volgens Van Kampen aan te bevelen. "Per gespeelde ronde je strategie aanpassen is niet de oplossing. Houd vast aan de gekozen weg." Na afloop van de presentatie van Van Kampen spelen de drie teams een ronde van het proefspel. De deelnemers wordt duidelijk dat het goed doorrekenen van alle scenario’s onmisbaar is bij het nemen van de juiste beslissingen in het spel.

 

Overtuigen

Natuurlijk zijn er wrijvingen tussen de functies Sales, Purchasing, Operations en Supply Chain, beaamt Boyana Petkova. "Houd altijd de ‘team benefit’ in overweging en deel het probleem op zodat iedere functionaris met zijn eigen werk aan de slag kan gaan. Stel de inbreng van iedere manager op waarde. Daarna is het zaak om elkaar te overtuigen en te beslissen als een team." Petkova roept de deelnemers op om de film Jerry Maguire te beijken met daarin de beroemde quote "Show me the money!". De film zit vol met managementlessen.

 

Belbin

Volgens Petkova is het geen ramp als er in bepaalde TFC-rondes fouten worden gemaakt. "Analyseer ze wel en leer ervan voordat je verder gaat. Er is geen ruimte voor egotripperij."

Het team van Rijksuniversiteit Groningen is hierin zelfs zover gegaan dat vooraf de teamrollen zijn gecheckt met de Belbin methode. "Een goed team bestaat niet alleen uit analisten maar ook uit mensen die sterk zijn in het coördineren van een groepsproces", besluit Petkova.

 

Dinsdag 25 januari vindt een tweede voorbereidende sessie plaats waar nog een vijftiental teams aan deel zullen nemen. Aanmelden hiervoor is nog mogelijk.

 

Competitie 2011

The Fresh Connection is de eerste internationale competitie voor professionals op het gebied van supply chain management. Als een team maak je strategische en tactische keuzes gedurende 6 ronden in 7 weken. De intelligente software achter de game berekent iedere week de consequenties van de gemaakte keuzes. Deze resultaten vormen het uitgangspunt voor de volgende week. Aanmelden voor de competitie kan op de website van The Fresh Connection.

 

De competitie 2011 begint op 7 februari en eindigt op 26 maart 2011. Op 21 april 2011 is er het finale event; een inhoudelijk congres en tegelijkertijd een laatste strijd tussen de beste teams uit de competitie. Het beste team van het Finale event mag meedoen aan het Internationale finale event in Pisa, Italië. Dit event vindt plaats op 9 en 10 september 2011.

 

The Fresh Connection is te volgen op Twitter.

 

 

 

Reageer op dit artikel