blog

Supply chain verandert voorgoed met deze drie trends

Supply chain

De networked economy stelt hoge eisen aan de supply chain en schreeuwt om digitalisering en automatisering. Drie trends veranderen de supply chain grondig en voorgoed, zegt Dave Veerman van SAP Nederland.

Supply chain verandert voorgoed met deze drie trends

“Voor 20:00 uur besteld, morgen in huis!” Voor steeds meer webshops is het business as usual. Klanten eisen een snelle levering en inspraak in bezorgdatum en tijdstip van de levering. De networked economy stelt hoge eisen. De onderstaande drie trends veranderen de supply chain voorgoed:

  1. Klantgedreven levering

Natuurlijk was de klant altijd al koning. Maar door de verregaande digitalisering staat de klant nu ook écht in het middelpunt van de dienstverlening. Order fulfilment gaat daarom op de schop. Uit onderzoek van SCM World blijkt dat momenteel 45% van de bedrijven wereldwijd bouwt aan direct-to-customer fulfilment-mogelijkheden. Ofwel: aan het direct kunnen voldoen aan individuele klantwensen.

Productleveranciers gaan veel dichter op de retail zitten of zelf voor retailer spelen. Want alleen door dicht op de klant te zitten, behoud je de controle over het distributieproces naar die klant toe. Zodat je kunt voldoen aan de groeiende behoefte aan een snelle en persoonlijke levering.

Ook moeten bedrijven de regionale verschillen wat betreft klantbehoefte beter in kaart brengen. Hoe fijnmaziger hoe beter, het liefst tot op stadsniveau. Je moet immers weten dat het blauwe product in Amsterdam beter verkoopt dan de witte variant. Met die kennis kun je je distributiepunten optimaliseren. En sneller en beter aan de klantwens voldoen.

Het snel kunnen reageren op klantbehoeften vereist ook een nauwe samenwerking met toeleveranciers. Een digitaal businessnetwerk biedt daarvoor de nodige middelen.

  1. Geïndividualiseerde producten

Sterk gepersonaliseerde producten die je ‘on demand’ levert: het is de nieuwe norm. Uit hetzelfde onderzoek van SCM World blijkt dat 52 procent van de fabrikanten sterke verticale integratie verwacht in de komende vijf jaar.

Ook hiervoor is de achterliggende reden: wil je de klant optimaal bedienen, dan moet je de supply chain sterk inkorten. Daarmee komt er ruimte vrij in de keten voor het afstemmen van het eindproduct op de individuele klant. En dat is nodig voor behoud van de concurrentiepositie.

3D-printers bieden uitkomst bij die personalisatie. Voedselfabrikanten gebruiken ze om te voldoen aan de vraag naar gepersonaliseerd voedsel. Zo heeft Barillo de handen ineengeslagen met TNO voor het 3D-printen van Italiaanse pasta. Een filiaal van Albert Heijn in Eindhoven biedt klanten sinds kort de mogelijkheid hun eigen chocolade te ontwerpen. Een 3D-printer maakt de chocolade ter plekke. Een kortere supply chain is haast onmogelijk.

  1. Internet of Things

Connected sensoren hebben een steeds grote invloed op de business. Producten zijn dankzij sensoren letterlijk te volgen. Al vanaf het moment dat ze van de band rollen. Supermarkten kunnen daardoor bijvoorbeeld de bevoorrading automatiseren. Sensoren monitoren daarvoor continu de productreserves. Door die data te combineren met weersvoorspellingen en aankoophistorie, kunnen supermarkten zeer gerichte orders plaatsen. Een effectieve supply chain kan niet meer zonder predictive analytics.

Ook aan de klantzijde speelt het Internet of Things een steeds grotere rol. De vraag naar producten of diensten wordt straks (automatisch) in kaart gebracht en direct vertaalt in een order.

De invloed van het Internet of Things op de supply chain is nu al zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan slimme vending machines die automatisch nieuwe orders plaatsen. Ook Coca-Cola heeft de techniek omarmd voor zijn verkoopautomaten. Niet alleen om automatisch orders te plaatsen en onderhoudsbeurten te plannen. Maar ook om de voorkeuren van klanten beter in kaart te brengen. Met als gevolg een hyperefficiënte supply chain.
De uitgangspunten voor de supply chain 2.0 zijn helder: meer controle, inzicht en automatisering. Dat kan alleen door digitalisering van het proces. Voor organisaties zijn deze trends binnenkort geen luxe meer, maar een voorwaarde voor overleving. Zorg dat je die trein niet mist, anders kan het wel eens de laatste zijn.
Auteur Dave Veerman is Industry Principal Retail bij SAP Nederland

Reageer op dit artikel