blog

Logistiek is rijp voor KIEN-benadering

Supply chain

“Je kent het wel: marktjes en straatverkopers tijdens je vakantie in zonnige oorden die genuine fake horloges, tassen, schoenen en kleding verkopen. Mijn klassiekers blijven nog altijd de verbasterde merknamen Abibas en Mike tijdens een weekje Bulgarije.” Erwin Faber ontdekt bij thuiskomst dat het imitatiecircus vrolijk doorgaat, ook in de logistiek. Zijn antwoord: KIEN.

Logistiek is rijp voor KIEN-benadering

Steeds vaker zijn de gekochte fake-producten aan de buitenkant niet zo overduidelijk van echt te ondersteunen. Mocht je dan zwichten voor “special price, only for you my friend”, dan is goedkoop in de regel duurkoop. Na het eerste gebruik valt de kwaliteit natuurlijk zwaar tegen en naar enige vorm van service kun je fluiten.

Eenmaal weer in Nederland aangekomen (vaak letterlijk en figuurlijk na een tijdje vakantie) denk je verlost te zijn van dit imitatiecircus. Maar niets is minder waar, want hoeveel organisaties lopen er niet te koop met namaak van de populaire merken ‘Lean’, ‘Duurzaam’ en ‘Green’? En wat te denken van de klassieke bestsellers ‘ISO’ en ‘Prince2’. O ja, met stip op de lijst gestegen ‘Scrum’!

Schoolvoorbeelden

Recentelijk bezocht ik logistieke operaties van Philips Lighting, CEVA Logistics, Schneider Electric en Flextronics Logistics. Deze operaties zijn schoolvoorbeelden van hoe het bewust en gericht toepassen van het middel (één of meerdere van de genoemde filosofieën en methodieken) kan leiden naar het doel.

Maar helaas moeten ook hier de goeden onder de kwaden leiden. Veel organisaties hebben het middel tot doel verheven, gebruiken het alleen als window dressing (marketinginstrument) of volgen als onwetende makke schapen de hype. ‘Lean & green’ of ‘ISO certified’ blijken dan papieren tijgers.

Boerenverstand

Een no-nonsense benadering is nog altijd de beste remedie om ook jouw organisatie te behoeden voor een soortgelijke miskoop. Het is daarom de hoogste tijd voor meer pragmatisme en boerenverstand; het is de hoogste tijd voor de KIEN-benadering:

  • Kristalliseer eerst het ultieme droomdoel, ook wel bekend als BIHAG (Big Hairy Audacious Goal) en toets dan welke middelen kunnen bijdragen aan de realisatie daarvan
  • Implementeer het middel uiterst zorgvuldig en bedenk dat het niet gaat om het leren van een kunstje, maar juist om verandering van cultuur en gedrag
  • Evalueer voortdurend en wees niet huiverig voor het bijsturen van het traject
  • Neem de tijd voor de realisatie èn voor voldoende reflectie: stilstand is geen achteruitgang, maar geeft je juist zeer waardevolle inzichten

Bezint dus eer ge begint, kien moet ge zijn. Veel succes met opstarten!

 


Voetnoot uit Van Dale:



kien (bijvoeglijk naamwoord)



1 slim, pienter

Reageer op dit artikel