blog

Doe de doelen-check

Supply chain

Doe de doelen-check
Doelen stellen

Hoe staat het met je zakelijke doelstellingen van dit jaar? Liggen ze op de plank of ben je juist gericht in actie, vol energie. Esther de Jonge heeft een doelen-checklist opgesteld waarmee je kunt checken waar het aan schort.

Wat gaat de tijd toch snel! De lente weer in zicht, het eerste kwartaal van 2012 begint al aardig op te schieten. Die snelheid brengt me op een belangrijk onderwerp, namelijk de zakelijke doelstellingen van dit jaar. En dan nog wat specifieker: Hoe staat het me je doelen? Liggen ze op de plank, fysiek in de kast of mentaal in je hoofd, stoffig en al. Of ben je juist gericht in actie, vol energie. Of ligt de ´waarheid`ergens in het midden.

In de meeste organisaties worden, richting het einde van het jaar, de doelstellingen voor het nieuwe jaar vastgesteld. Het is vaak een hele klus, waarbij moeite nog tijd wordt gespaard. Alles wordt doorgerekend, beslissingen worden genomen, de mooiste excel sheets zien het levenslicht, een uitgebreid acceptatie proces volgt, nog wat bijplussen in de omzet prognoses (want ja, de kosten moeten toch worden gedekt) en de klus is weer geklaard. Gelukkig, precies op tijd voor de deadlines. Even uitrusten. Toch?

Het bijzondere bij het opstellen van doelen in een zakelijke omgeving, is dat onze menselijke natuur vaak uit het oog verloren wordt. We weten immers allemaal hoe makkelijk het stellen van doelen is, maar de uitvoering in de praktijk… Wees nou eerlijk, hoeveel van je persoonlijke doelstellingen maak je waar? Hoe vaak stellen we onszelf niet teleur, door de voornemens in het nieuwe jaar al na een paar weken weer te verbreken?

SMART KPI´s
Blijkbaar is het realiseren van doelstellingen helemaal niet makkelijk. Het vereist heel wat meer dan het vaststellen van dat ene doel. Het vereist ook veel meer dan alleen de ´technische` kant. Met `technisch` bedoel ik: zorgen dat de doelstellingen SMART zijn, het opzetten van KPI´s (key performance indicators), rapportages etcetera.

Menselijk aspect
Het kunnen realiseren van doelstellingen heeft met name met de gedragskant te maken en natuurlijk met de leidinggevende kwaliteiten. In de praktijk wordt het menselijke aspect vaak onderbelicht. Doelstellingen worden opgesteld, (per e-mail) aan de medewerkers gecommuniceerd, desnoods nog een keertje uitgelegd en vervolgens gaan we snel weer terug naar de orde van de dag. 

Afspraak=Afspraak?
We vergeten de doelstellingen te vertalen naar dagelijkse acties, we evalueren niet of veel te laat en voordat we het weten is het jaar alweer voorbij. Oh ja, hoe stond het toch met de doelstellingen… en we zijn verbaasd dat we ze (weer) niet hebben gehaald. We hadden toch afgesproken dat iedereen zijn/haar deel zou doen? Herkenbaar?

 

Hoe dan wel…
Het realiseren van doelstellingen heeft te maken met (individuele) committment, focus/gerichte actie, directe feedback op je resultaten, lerend vermogen en begrip van/over onszelf en onze teamleden.

Ik heb een korte doelen-checklist voor je, deze kan je helpen om te bekijken waar het in het omgaan met je doelstellingen aan schort. Bij deze checklist is er vanuit gegaan dat je de ´technische` randvoorwaarden hebt afgetikt. Doelstellingen zijn in lijn met de strategie, ze zijn SMART en worden ondersteunt door KPI´s en rapportages.

 

 Klik hier om de doelen check te downloaden

 

Doe de doelen-check
Wees eerlijk en kijk in de spiegel bij het beantwoorden ervan, sociaal gewenste antwoorden aan jezelf heeft volgens mij geen zin… 

Alle vragen waar je doelstellingen een ´0` op scoort zijn mooie onderwerpen om direct mee aan de slag te gaan. Hier valt winst te behalen! 

Alle ´1` scores zijn aandachtsgebieden. Ik hoop dat deze checklist je zult helpen bij het inzichtelijk maken van je aandachtsgebieden, zodat je samen met je collega´s, je doelstellingen op een positieve en effectieve manier kunt realiseren.  

Blijkt nu dat je op alle onderdelen een score ´2` hebt en toch behaal je de doelstellingen niet, dan is er iets heel anders aan de hand en is in ieder geval mijn nieuwsgierigheid gewekt. Laat je me dat dan weten? Ik help je er graag bij! Ik ben heel benieuwd naar je reactie, dat kan hieronder.

Reageer op dit artikel