blog

Het komt eraan: sociale data-analyse

Supply chain

Het Russisch telecombedrijf MTS kampte met een groot verloop van klanten, met name in de pre-paid kaarten. Klanten kwamen en gingen, er was geen touw aan vast te knopen. Dit kostte marketing veel geld en er moest zelfs geld op deze vorm van dienstverlening toegelegd worden. Sociale data-analyse werd hun redding.

Het komt eraan: sociale data-analyse
data-analyse

Het bedrijf schakelde daarop een speciaal bureau in dat uit alle bel-gegevens een doorlopende analyse moest maken welke klanten op het punt stonden naar een concurrent over te gaan. Dat klinkt ingewikkeld maar het is wel gelukt. Op dit moment kan MTS in veel gevallen een klant op het juiste moment een aanbieding doen om toch klant te blijven. Op deze wijze groeide MTS naar zo’n 70 miljoen (!) abonnees en steeg de omzet direct met 10 miljoen euro.

    

Dit klinkt te mooi om waar te zijn: een twijfelende klant op het juiste moment benaderen. En in de logistiek: een (goede) chauffeur die om zich heen aan het kijken is, zich op tijd laten bedenken. Of een klant, die in de rode cijfers glijdt, op tijd stoppen met beleveren voordat u met een strop zit.

  

Modellen logistiek komen eraan

Voor de logistiek zijn er nog geen geteste modellen maar deze zullen er snel komen. Ingewikkeld is het niet, maar het moet in de praktijk getest worden. De grote hoeveelheden data en het afleiden van patronen (= toekomstige gebeurtenissen) is met de huidige mogelijkheden voor dataopslag en analysemogelijkheden binnen handbereik gekomen van vrijwel iedere organisatie.

   

En wat betekent dit voor u? Stelt u zich eens voor dat er iemand af en toe in uw oor fluistert waar u even op moet letten. Als u zo de helft van alle problemen met uw klanten of uw chauffeurs zou kunnen voorkomen, dan zou dat het leven een stuk gemakkelijker maken. Het wachten is op de eerste logistieke organisaties die hier serieus mee aan de gang gaan. Iemand al plannen?

Reageer op dit artikel