blog

Total Recall: The Toyota Story on BBC

Supply chain

Op BBC 2 was op 23 maart een speciaal programma te zien over de Total recall van Toyota. Hierin werd nagegaan waarom en hoe het probleem kon gebeuren bij een bedrijf dat synoniem is met de begrippen betrouwbaarheid en klantentevredenheid. Er werd gefilmd in Engeland, Japan en de V.S.

Total Recall: The Toyota Story on BBC
Toyota op de weg terug na recall-actie

De rapportage over de Recall is een opmerkelijk verhaal met veel informatie van binnen uit de organisatie.

 

Toyota is veler ogen de blauwdruk voor moderne productie, met aan wijd en zijd bestudeerde en geïmiteerde filosofie. Het bedrijf wordt nu echter herinnerd aan zware problemen met 8.5 miljoen auto’s. De rapportage omvat gesprekken met de slachtoffers van zogenaamde "plotselinge onbedoelde versnelling". Er komen veel insiders, deskundigen, Richard Branson, CEO van Interbrand en Japanse de industrieleiders aan het woord. Ook zien we de belangrijkste stafmedewerkers van Toyota midden in de crisis.

 

Eén van de belangrijkste oorzaken is de centralistisch opgezette organisatie van Toyota. Het duurt lang voordat signalen over problemen doordringen tot de kern en top van de organisatie. Daarnaast is de organisatie te hard gegroeid en afgedwaald van de kernkwaliteiten. Naar buiten werd en wordt kwaliteit uitgestraald, maar intern blijken economische doelstellingen de overhand te hebben genomen. Er worden zelfs parallellen getrokken met de problemen uit de bankwereld.

 

Met veel advertenties probeert Toyota nu ons vertrouwen te herwinnen. In de advertentie wordt niet aangegeven hoe men de organisatie gaat veranderen. Een organisatie die totaal centraal wordt bestuurd kan je niet snel wijzigen. We zijn dan ook benieuwd hoe deze rampzalige problemen omgezet kunnen worden in een leerzame organisatie die meer decentrale bevoegdheden zal gaan krijgen.

 

Het moet voor ons allen een les zijn dat onstuimige groei kan leiden tot destructieve gevolgen. Hebben we hier al niet vele voorbeelden van gezien: Baan, DSB-bank en World On Line (Nina Brink). Wat kunnen we doen om dit soort zaken te voorkomen?

 

Een herhaling van deze uitzending is aangekondigd voor 30 maart 2010 op BBC2

Reageer op dit artikel