blog

Nieuw: voorraadbeheer van softwarepakketten

Supply chain

Software voor voorraadbeheer kennen we al lang, maar nu is er ook software waarmee je de voorraad softwarelicenties kunt monitoren. Handig voor de eindejaarsinventarisatie, zeggen de makers, want software valt onder het bedrijfskapitaal en hoort dus als zodanig op de balans te staan.

Nieuw: voorraadbeheer van softwarepakketten
voorraadbeheer van softwarelicenties

Je hoort of leest er niet zoveel meer over: shelfware, software die ooit door een bedrijf is aangeschaft maar in de praktijk nooit wordt gebruikt (en dus op de plank blijft liggen). Vooral bij grootschalige ERP- of supply chain-projecten waarbij bedrijven ineens een heleboel verschillende licenties tegelijkertijd aanschaffen, kan dit gemakkelijk gebeuren.

 

Vergeten software

Een medewerker van een ERP-leverancier vertelde me eens dat klanten soms om software vragen die ze jaren terug ook al eens hebben aangeschaft maar die ze zijn vergeten. Bijvoorbeeld omdat ze de software destijds helemaal niet nodig hadden maar deze ze door hun leverancier door de strot is geduwd. Of omdat ze de applicatie nooit aan de praat hebben gekregen.

 

De Business Software Alliance (BSA), de belangenbehartiger van de softwarebranche,is nu met een tool op de markt gekomen waarmee MKB-bedrijven een inventarisatie kunnen maken van alle softwarelicenties die ze hebben afgesloten. Grappig idee dat er nu dus een softwareoplossing wordt aangeboden voor het inventariseren van softwarelicenties.

 

Het lijkt me gezien het shelfware-probleem wel heel verstandig om te doen: monitoren welke softwarelicenties je als bedrijf nu al zoals hebt draaien.

 

Software bedrijfskapitaal?

Een interessant punt is dat softwarelicenties volgens  BSA onderdeel van de normale eindejaarsinventarisatie zouden moeten zijn, waarbij een bedrijf bijvoorbeeld ook zijn fysieke voorraad telt. Software is bedrijfskapitaal, stelt de BSA, en het zou als een creditpost op de balans zou moeten staan, net als hardware.

 

Door een accountant heb ik me laten uitleggen dat je onderscheid moet maken tussen enerzijds licenties, dus de jaarlijkse onderhoudskosten van software, en anderzijds de kosten voor de initiele aanschaf, de implementatie en het maatwerk. Deze laatste categorie kun je op de balans zetten. Je schrijft er op af en je bedrijf wordt er meer door waard.

 

Op jaarlijkse licentiekosten valt niks af te schrijven. Het zijn "gewone" kosten die direct ten koste gaan van de winst. Als je er dan ook nog niks mee doet, is het natuurlijk helemaal zonde van het geld.

Reageer op dit artikel