blog

Uitstoot – Canon: trendsetter met integrale carbon footprint

Supply chain

Uitstoot – Canon: trendsetter met integrale carbon footprint
Klik op de afbeelding voor een vergroting

“Wij zien een unieke kans in het aanbieden van maatschappelijk verantwoorde logistieke activiteiten. Kunt u ons helpen met het opstellen en aanbieden van een onderscheidende en objectieve carbon footprint?”
Het afgelopen jaar heb ik deze vraag wel tienmaal gehad, telkens in een iets andere vorm.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 6 november 2009.

Nederlandse verlader en logistieke dienstverleners zijn in toenemende mate op zoek naar een carbon footprint die verder gaat dan het meten van de CO2 uitstoot van hun vrachtwagens tussen A en B. De vraag is echter hoe je de totale carbon footprint van je eigen organisatie zo goed mogelijk kan meten en weergeven. Lastig, maar gelukkig zijn er verschillende multinationals in de wereld die als voorbeeld kunnen dienen.

 

Een trendsetter in integrale carbon footprinting is het Japanse Canon. Canon brengt al sinds een aantal jaren de carbon footprint van hun producten in kaart met de totale product life cycle als uitgangspunt. Dit betekent dat het bedrijf niet alleen kijkt naar de eigen CO2 uitstoot in productie en logistiek, maar ook naar de uitstoot bij toeleveranciers en, verrassend genoeg, klanten zoals u en ik. Dat levert een ontnuchterend beeld op. De eigen carbon footprint bij Canon in productie en logistiek was 1,9 miljoen ton CO2 in 2008, maar daar kwam bijna het dubbele aan uitstoot (3,1 miljoen ton) bij de leveranciers bij. En ook de klanten lieten zich niet onbetuigd: zij gebruikten voor hun Canon producten zoveel electriciteit dat nog eens 1,6 miljoen ton CO2 werd uitgestoten. De totale product life cycle carbon footprint was hiermee dus niet 1,9 miljoen maar 6,5 miljoen ton! De ontwikkeling bij Canon over de jaren heen laat zien dat het lastig is om de footprint in absolute zin omlaag te brengen, uiteraard ook door de stijgende productafzet tot en met einde 2008.

 

De boodschap uit deze carbon footprint is dat het omlaag brengen van de CO2 uitstoot bij Canon sterk afhankelijk is van het handelen van toeleveranciers en klanten. Er is daarom een integrale aanpak nodig. Canon richt zich daarom naast de inzet van spoor en zeevaart in plaats van luchttransport op het ontwerpen van energie-efficiënte producten, zoals de nieuwe lijn Pixma printers die tot 30 procent efficiënter zijn in energieverbruik. Het vergt moed om als bedrijf verder te kijken dan de carbon footprint van de eigen logistieke en productie-activiteiten, maar het voorbeeld van Canon leert dat een integrale aanpak zo wel een grotere CO2 winst kan opleveren. Bij TNO merken we dat deze aanpak voor veel bedrijven in Nederland nu nog een stapje te ver is, maar we zijn benieuwd hoe lang dit zal gaan duren. Wie wordt het eerste schaap over de dam? TNO staat samen met Connekt Duurzame Logistiek klaar om u te helpen!

Reageer op dit artikel