blog

Waarom passen we scenarioplanning zo weinig toe?

Supply chain

Waarom passen we scenarioplanning zo weinig toe?
scenarioplanning

Collega’s uit de financiële hoek geven aan dat controllers massaal bezig zijn met het doorrekenen van verschillende planningscenario’s om tijdig te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Uit de logistieke wereld krijgen we echter andere signalen.

Een rondvraag binnen het EyeOn hightech netwerk laat zien dat onderwerpen als S&OP, supply chain risico management en forecast betrouwbaarheid als belangrijk gezien worden. Opvallend in deze rondvraag onder dertig supply chain managers is dat scenarioplanning zeer laag scoort. Dit lijkt vreemd, zeker in een tijd waarin elke  toekomstvoorspelling mank gaat.

 

Gedifferentieerde vraag

Om met onzekerheid om te kunnen gaan kan een gedifferentieerde inschatting van de vraag als startpunt dienen. Bij een van onze projecten hebben we de vraagvoorspelling opgedeeld in vraag die 100 procent zeker is, vraag met een waarschijnlijkheid tussen de 75 en 100 procent en vraag met een waarschijnlijkheid lager dan 50 procent. Dit gaf het management op middenlange termijn veel inzicht. Keuzes om capaciteit uit te breiden, fabrieken te sluiten of productie te verplaatsen waren hierop gebaseerd.

 

Scenario planning kan ook uitgelegd worden als een what-if simulatie waarbij real-time gespeeld kan worden met de impact van een veranderend verkoopplan op voorraden, capaciteiten en financiën. Dit lijken allemaal zinnige toepassingen van het omgaan met toekomstige onzekerheid.

 

Waarom staat het dan toch laag op de SCM agenda?

 

  • Is het conceptueel wel een leuke aanpak die echter moeilijk praktisch in te vullen is?
  • Leidt het misschien tot meer vragen dan antwoorden? Voor welke vraag moet ik wanneer nu producten bestellen / fabricage starten?
  • Verschillende scenario’s zijn lastig te vangen in het bestaande ERP / APS systeem die in het algemeen maar 1 plan doorrekenen.
  • Het is al moeilijk om een betrouwbare forecast te maken laat staan dat we aan de verkoopafdeling gaan vragen om en waarschijnlijkheidinschatting te maken.
  • Zijn scenario’s alleen maar relevant op de lange termijn (strategisch) en is het daardoor een exercitie die we op de ‘achterkant van een sigarenkistje’ kunnen doen?

Wie het weet mag het zeggen.

 

 

Reageer op dit artikel