blog

Recessie: meeveren of toeslaan?

Supply chain

Capaciteit verlagen, kosten drukken en voorraden afbouwen. Dat is de manier waarop veel grote bedrijven de recessie hopen door te komen. Maar moet je nu niet juist voorraadbeschikbaarheid vergroten en marktaandeel pakken?

Recessie: meeveren of toeslaan?
recessie meeveren of toeslaan

DSM ontslaat 1000 medewerkers, Nedcar, Scania en Daf Trucks leggen de productie stil, Philips Drachten laat werknemers onderhouds en schoonmaakwerk verrichten. Capaciteit verlagen, kosten drukken, voorraden afbouwen en even niet investeren. Dat is hoe een groot deel van de grote bedrijven de recessie hoopt door te komen.

 

Meerderheid veert mee

Een groot deel van de Nederlandse bedrijven veert mee met de economie, blijkt ook uit de opiniepoll op deze website. De meerderheid van de bezoekers van Logistiek.nl geeft aan dat ze hun overcapaciteit juist gebruiken om verbeterprojecten op te starten. Daar zie je wat minder voorbeelden van in de media, maar het lijkt me heel verstandig.

 

Het is op zich een begrijpelijke reactie om mee te veren. De economie krimpt, de vraag naar producten neemt af, het wordt lastiger om geld te lenen en dus proberen bedrijven uit alle macht hun voorraadkosten te verlagen.

 

Nu marktaandeel pakken

Maar is het niet beter om bij een terugvallende vraag juist je marktaandeel proberen te vergroten?  En in plaats van in te teren op voorraden juist de voorraadbeschikbaarheid op peil te houden?

 

De vraag neemt af, maar de vraag díe er is, die moet je als bedrijf ook pakken, lijkt me. Als je aan een klant NEE moet verkopen omdat je zo nodig je voorraden moest afbouwen, weet je in ieder geval zeker dat je omzet achteruit giert.

 

Slimme bedrijven moeten nu toeslaan en profiteren van (beursgenoteerde) concurrenten die hun voorraden afbouwen. Onzin of heb ik een punt? Ik hoor graag uw mening.

Reageer op dit artikel