blog

Dag 3 CSCMP: invloed vergrijzing op logistieke ketens

Supply chain

Momenteel wordt in Philadelphia de ‘annual conference 2007’ van de Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP) gehouden. Ron Roest, CEVA Logistics, is hierbij en doet verslag voor Logistiek.nl. Vandaag onder meer over de toenemende mate van vergrijzing, de invloed daarvan op de supply chain en de ‘boomer driven’ innovaties.

Dag 3 CSCMP: invloed vergrijzing op logistieke ketens
Joseph Coughlin van het MIT Center for Transportation en Logistics

Dag 3: dinsdag 23 oktober

 

De openingsspeech werd vandaag verzorgd door Joseph Coughlin van het MIT Center for Transportation en Logistics. MIT heeft een zogeheten ‘Age Lab’ dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van kennis en oplossingen voor de toekomst. Binnen dit kader werd een uiterst interessante presentatie gegeven over de invloed van de vergrijzende samenleving op de producten en diensten die in de toekomst gevraagd zullen worden. In de Westerse economieën zal in 2025 tussen de 25 en 30 procent van de bevolking ouder zijn dan 65 jaar: iedere 7 seconden wordt er iemand ouder dan 65. De snelst groeiende bevolkingsgroep is de groep boven de 85 jaar oud. De baby boomers komen eraan!

 

Joseph Coughlin van het MIT Center for Transportation en LogisticsConsequenties

Dit heeft diverse consequenties. Ouderen leven langer, maar als ze ziek zijn, duurt het langer en ze willen toch nog redelijk comfortabel kunnen leven. Hierdoor neemt de vraag naar medische diensten en producten toe. De ouderen zijn ook hoger opgeleid en willen vaak nog verder leren. Ook gebruiken ze allerlei elektronische producten zoals computers en i-pods. Tevens heeft deze bevolkingsgroep gemiddeld een relatief hoog inkomen en tegelijkertijd zijn ze prijsbewust. Verder zijn ze niet alleen geïnteresseerd in producten maar ook in de functionaliteit die ze nodig hebben en de services die daarbij horen. Daarnaast zal de vrouw in de oudere huishoudens meer en meer de voortrekker zijn en zich willen ontplooien door bijvoorbeeld een eigen bedrijf op te starten. Aan de andere kant geraken mannen veel eerder in een cirkeltje tussen de golfbaan, de kluskamer en volgen zij diverse sporten via de televisie.

 

Intelligente producten

Dit leidt tot ‘boomer driven’ innovaties. Zoals medische producten gericht op verzorging thuis. Ook moeten producten voor persoonlijk gebruik worden afgestemd op specifieke wensen en eisen, zoals schoenen en auto’s (de VW Jetta kan inmiddels al in 136.000 verschillende uitvoeringen worden geleverd). Een ander voorbeeld zijn intelligente producten voor gebruik in huis zoals de smart toilet die allerlei gegevens bijhoudt en mogelijk ook de supermarkt of de dokter kan informeren.

 

Al deze ontwikkelingen zullen een aanzienlijke invloed hebben op de logistieke ketens van morgen. Afsluitend werd de aanwezigen gevraagd: ‘Can your supply chain innovate in boomer time?’ Immers: tijdens de een uur durende presentatie waren er alleen in Amerika al vijfhonderd 65-plussers bijgekomen.

 

Lagelonenlanden

Uit een onderzoek dat gepresenteerd werd door I2-Technologies bleek dat maar liefst 91 procent van de bedrijven die in goedkope lonenlanden hun producten kopen, de vooraf berekende voordelen niet realiseert. Dit heeft te maken met hogere transport- en handlingskosten, hogere kosten van basismaterialen, extra kosten berekend door leveranciers en hogere voorraadkosten. Om toch succesvol te zijn, is het belangrijk dat bedrijven inzicht hebben in de stand van zaken in de supply chain en daarop actief reageren (‘alerting’). Tevens moet men nauw aansturen op Total Landed Costs onder andere door de zogenaamde ‘lean principles’ door te voeren in de supply chain. Verder is samenwerking met de diverse partijen en het delen van informatie van groot belang. Ook moet men niet vergeten om regelmatig scenario’s met elkaar te vergelijken. Immers, de omstandigheden kunnen snel veranderen en wat vandaag goed is, hoeft morgen niet meer het meest optimaal te zijn.

 

Onderzoek risk management

Het onderwerp risk management staat tegenwoordig veel in de belangstelling. Mc Kinsey had hierover een onderzoek gedaan onder zo’n 3.000 executives in over het algemeen bedrijven met een omzet boven de 1 miljard dollar. Ongeveer 40 procent van de bedrijven bleek niet goed in staat te zijn om te gaan met risico’s in de supply chain. Dit heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid, kwaliteit en flexibiliteit van de arbeid. Ook de strakke regelgeving en veranderingen daarin, de betrouwbaarheid van leveranciers en de wissellende prijzen en beschikbaarheid van grondstoffen stonden in de top vier van oorzaken.

 

Een andere constatering was dat de maatregelen die bedrijven nemen om de risico’s in te perken vooral gericht zijn op het verleggen van de risico’s naar andere partijen (leveranciers, dienstverleners en zelfs klanten) in de keten. Er volgde een interessante discussie en er bestond veel verschil van mening onder de aanwezigen en de onderzoekers over definities en hoe de resultaten moeten worden uitgelegd. Zo zijn er voorziene en onvoorziene risico’s. In het ene geval kun je beter preventieve maatregelen nemen dan in het andere. Na de sessie werd er nog lang doorgediscussieerd. Eigenlijk was dat best prima zo.

 

Dutch dinner

’s Avonds vond het traditionele Dutch dinner plaats waarbij deelnemers uit Nederland en België gezamenlijk uit eten gaan en, op zijn Nederlands, de rekening delen. Dat vergde uiteraard weer een optimale samenwerking. Trouwens vandaag zijn er weer 6.000 65 plussers bijgekomen….

 

U kunt mijn bevindingen volgen via www.logistiek.nl. U kunt ook reageren: ron.roest@nl.cevalogistics.com.

 

Veel ‘love’ uit Philadelphia

 

Lees ook:

  • Dag 1 CSCMP: het ‘supply chains premier event’
  • Dag 2 CSCMP: de supply chain van Hewlett Packard
  • Dag 4 CSCMP: dodelijke logistieke verspilling
  • Meer informatie over het congres
  • Reageer op dit artikel