artikel

Blockchainoplossingen in de supply chain staan op

Supply chain Premium 729

IT bedrijf IBM en containervervoerder Maersk domineerden onlangs het nieuws met hun blockchainoplossing Tradelens, bedoeld voor de wereldwijde containervervoer. Er blijken meer initiatieven te zijn die zich richten om met blockchaintechnologie oplossingen voor de wereldwijde supply chain te bedenken.

Blockchainoplossingen in de supply chain staan op

Met behulp van blockchain-slimme contracten maakt Tradelens digitale samenwerking mogelijk tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij internationale handel. De wereldwijde samenwerking werd al in januari van dit jaar aangekondigd. Er ging veel voorbereidingstijd aan vooraf. Ondertussen doen er meer dan 90 organisaties mee aan deze wereldwijde handelsoplossing en draait deze ook echt. Er zijn al 154 miljoen evenementen op het platform vastgelegd en met een miljoen per dag wordt dit uitgebreid.

Wat is Tradelens?

TradeLens is een blockchain-enabled verzendoplossing, gebouwd op basis van open standaarden en gebruik makend van IBM-blockchaintechnologie. De oplossing is bedoeld om efficiëntere en veiligere wereldwijde handel te bevorderen. Verschillende partijen worden samengebracht om informatie-uitwisseling en transparantie te ondersteunen en de industriebrede innovatie aan te moedigen. Niet alleen haven- en terminaloperators doen mee, ook een aantal logistiek dienstverleners (Agility, Ceva, Damco) en douaneautoriteiten, waaronder de Nederlandse. Port of Rotterdam is ook aangehaakt.

 

Lees ook: Wat is blockchain?

 

Digitale supply chain

Tradelens wil minder verlies door derving en een reductie van de documentenstroom realiseren. In deze digitale supply chain kunnen meerdere partijen samenwerken door één gemeenschappelijke visie op een transactie vast te stellen zonder afbreuk te doen aan details, privacy of vertrouwelijkheid. “Als er een sector is die baat heeft bij minder papier en een snellere doorlooptijd is het de logistiek”, aldus Louis de Bruin, blockchain-leader Europe bij IBM. De partijen die mee willen doen, kwamen vanzelf. “Een zwaan kleef aan effect. Met het sneller kunnen verhandelen van bijvoorbeeld bloemen zijn zoveel kosten te besparen dat partijen vanzelf kwamen.” Naast Maersk en IBM, die uiteraard de technologie commercieel ten volle zullen benutten in hun eigen dienstenpakket, is er een grote groep gebruikers en een groep logistiek dienstverleners die op basis van het platform werken. Daarnaast zijn er partijen die hier applicaties op ontwikkelen. Tradelens werkt met een fee-structuur voor de gebruikers. Wat ze hiervoor krijgen, is efficiënte communicatie via realtime toegang tot verzendgegevens en documenten, inclusief IoT- en sensorgegevens.

In onderstaand filmpje wordt het blockchain initiatief Tradelens uitgelegd

 

Door blockchain documenten elimineren

Er zijn meer blockchain initiatieven die zich richten op de wereldwijde supply chain. Een consortium bestaande uit Accenture, AB InBev, APL, Kuehne + Nagel en een Europese douaneorganisatie, hebben met succes een blockchain-oplossing getest die de noodzaak van het verzenden van documenten helemaal kan elimineren. Dit is een stap die honderden miljoenen dollars per jaar kan besparen voor de transport- en logistieke industrie. “Onze aanpak verandert het proces en verhoogt de nauwkeurigheid van de informatie die wordt overgedragen in de supply chain, omdat documenten niet langer fysiek of digitaal worden uitgewisseld”, aldus Adriana Diener, head of Accenture Freight and Logistics business.

 

Lees ook: Kuehne + Nagel past blockchain toe in eigen systeem

 

Minder gegevensinvoer nodig

Als je een container internationaal wilt verzenden heb je  doorgaans meer dan 20 documenten, vaak op papier, nodig om de goederen van haven tot haven te krijgen. In deze documenten kan maximaal 70 procent van de gegevens worden gerepliceerd. Bij zoveel documenten is hierdoor de gegevenskwaliteit en real-time zichtbaarheid voor alle partijen die bij de transactie betrokken zijn beperkt. Dit kan de financiële afhandeling van de goederen vertragen. Een snellere, efficiëntere aanpak kan de vereiste gegevensinvoer volgens Diener met maximaal 80 procent verminderen. Bovendien vereenvoudigt dit gegevensrevisies tijdens het verzendproces, stroomlijnt het de controles die voor de vracht nodig zijn en vermindert het risico op boetes van de douane. Diener: “Deze blockchaintechnologie is klaar om een ​​revolutie te creëren in een groot aantal sectoren, waaronder financiën, openbare sector, gezondheidszorg, entertainment en logistiek.”

Lees ook: Tony’s Chocolonely trekt stekker uit blockchain-pilot

 

Reageer op dit artikel