blog

Van verschralen naar vernieuwen

Sociale innovatie 384

Er is veel veranderd in de logistiek gedurende 2018. Het gebruik van diesel als brandstof wordt steeds meer gezien als een serieus milieuprobleem. Maar er gebeurde meer. Hoe lang zullen we eigenlijk nog vorkheftrucks gebruiken?

Van verschralen naar vernieuwen
Hessel Visser

Logistiek stinkt, hoor ik wel eens zeggen. Dat houdt studenten tegen om te kiezen voor ons vak. Maar daar lijkt nu echt verandering in te komen. Zo worden elektrische aandrijvingen over de volle breedte van de logistiek serieus genomen. Breytner heeft de eerste truck van Tesla al besteld en kreeg voor hun milieugedrag de bedrijfsprijs van Jong Logistiek Nederland.

Maar er gebeurde meer. In Venlo werd het grootste zonnedak aangelegd op een XXL-dc. Ook van binnen zien we veel veranderen. Hoe lang zullen we eigenlijk nog vorkheftrucks gebruiken? Het zijn in mijn ogen ‘moordwapens’. Die moeten we toch zo niet meer willen toepassen? Durf deze middelen te vervangen door andere oplossingen. Toyota heeft niet voor niets Vanderlande overgenomen, denk ik.

Het moet maar eens afgelopen zijn met de ratrace

Er zijn wel meer tranentrekkende zaken. Het enige wat telt is: kan het nog goedkoper? Voor het werk in magazijnen halen we mensen uit een ver land, die arbeid leveren voor een schijntje. Ook in de distributie staat de focus op kostenreductie. Mijn blog over PostNL (‘Stap uit je ivoren toren’) eerder dit jaar leverde veel reacties op. Uit die reacties bleek dat dit onderwerp veel breder leeft. Die ratrace moet nu maar eens afgelopen zijn. Op de last mile lijkt het wel een wildwestwereld. Daar moeten toch slimmere alternatieven voor zijn.

 

Van ‘stinkende diesel’ naar ‘hightech logistics’. Daar moet het heen.

 

Ruim vier jaar geleden schreef ik een blog: “Hoe Zalando, Ahold, Amazon en Ikea de logistiek verschralen…”. Het heeft even geduurd, maar gelukkig zien we nu steeds meer goede voorbeelden van procesverbetering in de praktijk. AGV’s en geautomatiseerde magazijnen worden steeds vaker ingezet. Het nieuwe dc van Albert Heijn in Zaandam is daar een inspirerend voorbeeld van.

Blijven innoveren met een menselijk maat

Het afgelopen jaar hoorde ik, dat blockchain het vakgebied supply chain management en logistiek zou kunnen gaan overnemen. Wat een lariekoek zeg. De begrippeninflatie rondom ons prachtige vakgebied is al jaren gaande. Laten we het gewoon ‘logistiek over de bedrijven heen’ noemen. Maar dat dan wel slimmer gaan doen en vooral blijven innoveren. Dat is pas een echte verrijking van ons vakgebied in plaats van nieuwe begrippen introduceren.  Van ‘stinkende diesel’ naar ‘hightech logistics’. Daar moet het heen.

 

Lees ook
De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

 

Dan wordt logistiek voor studenten ook veel aantrekkelijker, want we hebben slimme mensen nodig om te blijven innoveren. Biedt de jongeren een kans. Bij Jong Logistiek Nederland zie ik prachtige initiatieven omgezet worden tot praktische toepassingen. Laten we in 2019 vooral met gezond verstand de handen uit de mouwen steken en vooral blijven innoveren met een menselijke maat.

 

Reageer op dit artikel