nieuws

Roos: meer aandacht voor onderhoudslogistiek

Logistieke dienstverlening

Roos: meer aandacht voor onderhoudslogistiek
VLM-congres logistieke ontwikkelingen in Oost-Europa

Nederland moet meer prioriteit leggen bij onderhoudslogistiek. Dat bepleitte prof. dr. Hugo Roos gisteren bij de opening van de Nationale Logistiek Week. Hij wees op de duurzaamheidsgolf die op ons af komt. De Logistiek Week omvat verder de uitreiking van de Nederlandse Logistiek Prijs – komende donderdag – en de beurs ICT & Logistiek op 7 en 8 november.

In zijn openingstoespraak noemde VLM-voorzitter prof. Roos de verwaarlozing van de infrastructuur en het zorgwekkende peil van het onderwijs in één zin. Het achterstallig onderhoud aan bijvoorbeeld bruggen leidt tot grote risico’s. Roos vindt dat een politiek schandaal, net als de teloorgang van het onderwijs. Meer aandacht voor onderhoudslogistiek – ook bij de overheid – had de huidige problemen kunnen voorkomen. Helaas laat ook het HBO-onderwijs na om dit essentiële onderdeel in de logistiek een plek te geven in het onderwijsprogramma.

 

Nieuwe concepten zijn nodig

De opening van Nationale Logistiek Week gebeurde op een congres van de VLM Young Professionals over de logistieke ontwikkelingen in Oost-Europa. Daarvoor waren negentig studenten en pas afgestudeerden naar Utrecht gekomen. Roos riep hen op om te werken aan slimme concepten – “ook als daar veel wiskunde bij aan te pas komt” – zeker ook op het gebied van onderhoudslogistiek.

 

Na prof. Roos sprak Dirk ’t Hooft (NDL) de studenten toe. Hij schetste het nieuwe en alsmaar uitbreidende Europa, waar Amerikaanse en Aziatische bedrijven een geweldig marktpotentieel vinden. “Nederland blijft de belangrijkste toegangspoort. Maar wel zullen we andere concepten moeten toepassen. Regionale dc’s op strategische punten in Europa zijn nodig, maar die kunnen uitstekend vanuit Nederland met bulkvracht worden aangevuld. Dat is geen verschuiving van goederenstromen, maar een aanvulling – extra volume voor Nederlandse logistiek dienstverleners.”

 

Workshops over twee cases

Aansluitend brachten de bedrijven Flextronics en Ceva Logistics allebei een case naar voren, waar de studenten in workshops over nadachten. Concreet werd gekeken naar een nieuw repair center voor Flextronics in een Oost-Europees land en naar een vestigingslocatie voor een nieuwe klant van Ceva Logistics. Voor- en nadelen werden besproken, waarbij met name de afweging lagere loonkosten ten opzichte van hogere transport- en voorraadkosten ter sprake kwam.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel