blog

Draaischijf Nederland: spaak in het wiel?

Logistieke dienstverlening

De afgelopen maand gingen de alarmbellen op volle kracht af in de Rotterdamse haven. De drie grootste containerrederijen van de wereld Maersk, CMA CGM en MSC maakten bekend dat ze met hun P3-netwerk vanaf medio 2014 in de Verre Oosten loops nog maar met vier grote containerschepen per week Rotterdam willen aandoen in plaats van de huidige acht. Slecht nieuws, zeker omdat de nieuwe terminals op Maasvlakte II ook einde 2014 opengaan.

Draaischijf Nederland: spaak in het wiel?


Uit: Logistiek Magazine november

Een moordende concurrentieslag dreigt, als de mededingingsautoriteiten tenminste geen roet in het eten van de rederijen gaan gooien. Het nieuws maakt in ieder geval duidelijk dat de rol van Rotterdam en Nederland als logistieke draaischijf in Europa geenszins gegarandeerd is, want elders in Europa zijn er voldoende kapers op de kust.

Zijn we te overtuigd koppositie

Logistiek is een topsector in Nederland, maar misschien zijn we wel iets té overtuigd van onze koppositie op dit gebied in Europa. De RLI heeft bijvoorbeeld begin oktober een advies uitgebracht, “Nederland Logistiek 2040: designed to last”, waarin voor de logistieke sector kansen worden gezien om in een excellente retourlogistiek voor de hi-tech, chemie en agro & food te investeren. Dat biedt zeker kansen voor de lange termijn, maar het is wel zo dat bedrijven en ondernemers de komende jaren in Nederland eerst voor elke ton overslag via ons land moeten vechten. Vanuit de overheid moeten deze ondernemers hierbij maximaal ondersteund en gestimuleerd worden. De winkel moet open blijven tijdens de verbouwing, anders zijn de klanten foetsie!

Twee trends

De afgelopen 12 jaar is onze economie met 14% gegroeid, en is ook het vervoerde gewicht in het goederenvervoer met 14% toegenomen. De groei van het goederenvervoer loopt in de praktijk dus 1 op 1 met de economische groei, dus waarom zouden we dit niet voor de komende jaren kunnen verwachten? Het KennisInstituut voor Mobiliteit heeft in kaart gebracht dat deze 1 op 1-verhouding eigenlijk toeval is. De internationalisatie van transportstromen aan de ene kant, en het steeds kleiner worden van producten (dematerialisatie) en belangrijker worden van diensten aan de andere kant, hebben beide een veel grotere invloed gehad. Toevallig hielden deze twee trends elkaar in evenwicht de afgelopen 12 jaar, maar in de komende jaren kan de verdere internationalisatie van goederenstromen fors afnemen, bijvoorbeeld door het besluit van het P3-consortium. En dan is het alle hens aan dek, want de dematerialisatie van goederenstromen gaat de komende jaren gewoon door, en dan hebben we het nog niet over reshoring en andere logistieke trends.

Kortom, de positie van Nederland als logistieke draaischijf in Europa is helemaal niet zo zeker als we soms denken, en we moeten er gezamenlijk hard aan blijven trekken.

Reageer op dit artikel