nieuws

Cybercrime grootste risico voor transportbranche

Ketensamenwerking 2246

Cybercrime grootste risico voor transportbranche

Cybercrime en datalekken zijn de grootste risicofactoren voor de komende tien jaar voor de transportsector. Dat vinden de bestuurders uit de sectoren luchtvaart, zeevaart en wegvervoer.

Nu bedrijven in de transportbranche onderling steeds afhankelijker van elkaar worden groeit het risico op cybercrime en datalekken. Dat blijkt uit de 2016 Transportation Risk Index van adviesbureau Willis Towers Watson.

Geopolitieke impact

Naast de digitale risico’s heeft de sector zorg over de wereldwijde geopolitieke onstabiliteit. Dit gaat om de impact van wereldwijde gebeurtenissen op de operationele activiteiten en winstgevendheid van transportbedrijven. De sector maakt zich vooral zorgen over de acties en het beleid van regeringen, regelgevende instanties en justitie als reactie op gebeurtenissen.

Verschillen per sector: land, zee en lucht

Naast de digitale risico’s hebben de sectoren afzonderlijk van elkaar verschillende risicofactoren voor hun eigen branche geïdentificeerd. Zo noemen luchtvaartbestuurders het mogelijk falen van kritische IT-systemen als grootste risico.

Wegvervoer en zeevaart

Voor het vervoer over land is de toegenomen complexiteit op het gebied van veiligheidsregels en milieuwetgeving een belangrijk risico, wat zorgt voor hogere kosten en grotere operationele complexiteit. De zeevaartindustrie kampt in vergelijking met de andere twee sectoren in grotere mate met de risico’s die gepaard gaan met de globalisering van het klantenbestand.

Over het onderzoek

In het onderzoek gaven 350 bestuurders uit de transportsectoren zeevaart, luchtvaart en vervoer over land 50 specifieke risico’s een cijfer voor de ernst van hun impact en het gemak waarmee ze te beheersen zijn, kijkend naar de komende tien jaar. De risico’s zijn onderverdeeld in vijf brede categorieën of ‘megatrends’:

  • Geopolitieke instabiliteit en onzekerheid op het gebied van regelgeving
  • Complexe operationele modellen in een verbonden wereld
  • Digitale kwetsbaarheid en snelle technologische vooruitgang
  • Talentmanagement en de complexiteit van een wereldwijd personeelsbestand
  • Veranderende marktdynamiek en onzekerheid over businessmodellen

 

Reageer op dit artikel