blog

Besparen met CO2 footprint

Home

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat veel bedrijven met de mond beleiden aan duurzaamheid te doen, maar in werkelijkheid dit (nog) niet toepassen in hun waardeketen. Zo laten ze veel geld liggen.

 

Dit komt, omdat in bijna alle voortbrengingsketens het grootste gedeelte van de CO2-emissies niet ligt bij één bedrijf in de voortbrengingsketen, maar bij het netwerk van alle bedrijven, die daarin een rol hebben. Voor de retail zit ruim 80 procent van de emissie bij alle voorgaande schakels. Bij andere schakels in de keten is dat al gauw 40 procent tot 60 procent.

 

Juist door het beperkte eigen aandeel in de totale footprint van een voortbrengingsketen merk ik ook, dat er nog maar weinig bedrijven echt iets aan CO2 emissie reductie doen en zo geld laten liggen. Sterker nog, ik denk dat nog geen 20 procent van de bedrijven weet hoe groot zijn of haar footprint werkelijk is. Wijzen naar de buurman is makkelijk, zelf acteren is niet vanzelfsprekend. Dan moet je je nek uitsteken en als eerste eens de footprint van je eigen onderneming maken.

 

Ik heb inmiddels een aantal footprints mogen uitvoeren met verrassende resultaten. En ik kan u verzekeren, dat het geld oplevert als dat goed wordt aangepakt. Immers als u de emissie van CO2 reduceert, bespaart u op brandstof en verlaagt u het energieverbruik. Meestal, zo is mij gebleken in de praktijk, gaat dat gepaard met besparing in kostbare mensdagen. Een goed uitgevoerde footprint brengt u tot het inzicht waar u uw bedrijfsprocessen kunt aanpassen. Er zijn tal van mogelijkheden. Ik daag u graag uit deze te materialiseren of bent u een van de weinigen, die dit inmiddels al heeft gedaan?

 

 

Reageer op dit artikel