blog

Stem af op het juiste kanaal!

Home

Zappen’ is een al lang ingeburgerd fenomeen. Switchen van TV-kanaal naar kanaal en hopen dat er een moment komt waarop de ongeduldige kijker kan kiezen. Niet alleen bij het kiezen van een TV-kanaal, maar ook in de aanschaf van consumentengoederen eisen consumenten steeds meer ‘keuzevrijheid’.

Keuzevrijheid in het type product en in het kanaal via welke het product wordt gekocht. Ik kan mijn nieuwe mobieltje in de winkel kopen, waar ik het product kan ‘zien en voelen’, maar ik kan het ook via een webshop op internet bestellen, waarna het product keurig en op de afgesproken tijd wordt thuisbezorgd. En als ik een bedrijfsabonnement aanschaf, wordt het mobieltje op mijn zakelijke adres bezorgd. Kortom, verschillende verkoopkanalen. De leveranciers hebben al die kanalen in de markt gezet waarlangs een keur van dezelfde producten en diensten wordt verkocht. Met het toenemen van het aantal kanalen en producten en diensten kan de complexiteit in het leveren van de producten gevaarlijk oplopen. Want hoe organiseer ik de levering van de producten door de verschillende kanalen heen? Richt ik voor elke ‘leverkanaal’ of ‘leverstraat’ eigen supply chains in, met eigen voorraad etc, of laat ik verschillende leverstraten op een moment ‘bij elkaar’ komen en ga ik leveren vanuit b.v. één voorraad voor verschillende leverstraten. Wij noemen dit vraagstuk ook wel supply chain kanaalkeuze en steeds vaker staan bedrijven voor deze kanaalkeuze geplaatst. Met de toename in de diversiteit van producten, het verkorten van de levenscycli van producten, en de toenemende ‘traffic’ in onze ‘booming economy’, wordt het efficiënt en effectief invullen van de supply chain kanaalkeuze een steeds belangrijker supply chain vraagstuk.

 

Prof. Dr. Mario van Vliet

 

Reageer op dit artikel