nieuws

Vervuilende vrachtwagens niet meer welkom bij Jaarbeurs en RAI

Distributie 3499

De logistiek moet slimmer, maar vooral schoner. De Jaarbeurs in Utrecht en beursorganisator RAI Amsterdam willen af van diesel vrachtwagens om de leefbaarheid in de stad te vergroten. De beurscomplexen denken aan tunnels en hubs.

Vervuilende vrachtwagens niet meer welkom bij Jaarbeurs en RAI

Slimmer, schoner, duurzamer. Als het aan de twee grootste beursorganisatoren en -complexen van Nederland ligt, gaat de logistiek flink op de schop. Het aantal logistieke bewegingen van en naar de beurshallen moet omlaag en de leefbaarheid moet omhoog.

Om dit te bereiken broedt RAI Amsterdam al lange tijd op een plan genaamd toekomstvisie 2030. Deze visie wordt rond de zomervakantie gepresenteerd. De Jaarbeurs laat eveneens weten het idee te hebben ‘om vrachtverkeer in te dammen en de logistieke processen te optimaliseren voor een verbetering van de duurzaamheid en leefbaarheid in de omgeving.’

 

 

De Jaarbeurs ‘staat aan de vooravond van de presentatie van het masterplan van de Nieuwe Jaarbeurs.’In de tweede helft van 2019 worden de details bekendgemaakt. Maar enkele ideeën uit de plannen zijn al naar buiten gebracht. RAI-directeur Paul Riemens liet twee jaar terug al weten te denken aan de bouw van een tunnel  om het vrachtverkeer in te dammen.

 

Lees ook
Hoe regel je de eis voor emissievrij transport in tender en contract?

De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

 

Het tunnelcomplex zal moeten dienen als een groot ondergronds distributiecentrum waar vanuit de goederen intern over het beurscomplex wordt verspreid. De vele tonnen aan goederen worden in de visie niet per diesel vrachtwagen naar de beurshallen getransporteerd, maar via schone alternatieven én gebundeld.

 

Lees ook
Utrecht denkt aan stelsel van stadsdistributiecentra (video)

 

De RAI en de Jaarbeurs denken aan een stadshub. Vrachtwagens zouden voortaan hun spullen naar een groot magazijn buiten de stad moeten vervoeren. Van daaruit zouden de materialen met elektrische voertuigen van en naar de beurscomplexen

Reageer op dit artikel