nieuws

Rijk investeert 12 miljoen euro in railterminal Gelderland

Distributie 1132

Na de provincie Gelderland wil nu ook het Rijk de realisatie Railterminal in Gelderse Betuwe. De terminal moet een halte worden voor bedrijven langs de Betuweroute. Het Rijk investeert 12 miljoen euro om de railterminal aan te sluiten op de goederenspoorlijn.

Rijk investeert 12 miljoen euro in railterminal Gelderland
De Railterminal Gelderland moet gebouwd worden langs de Betuweroute, linksonder op de foto. Parallel aan de spoorlijn loopt de A15, met rechts ernaast bedrijventerrein Park15 waar inmiddels Nabuurs is gevestigd met een groot dc. Ook Lidl neemt binnenkort een groot dc op dit bedrijventerrein in gebruik.

De provincie Gelderland reserveerde eerder al 43 miljoen euro voor de Railterminal, die in Valburg moet verrijzen. “De railterminal Gelderland is een kans voor Nederland die we moeten benutten, het is de poort naar Europa en China”, zegt de Gelderse gedeputeerde Connie Bieze.

Mogelijke bijdrage Europa

Het Rijk en de provincie gaan ieder de helft betalen van de aansluitkosten aan het spoor van de railterminal Gelderland, die niet ver van het nieuwe logistieke bedrijventerrein Park15 (foto) wordt gerealiseerd. Provincie Gelderland neemt daarnaast de ontsluiting van het terrein en de inpassing in het landschap voor haar rekening. Mogelijk komt er ook nog een bijdrage vanuit Europa.

 

 

Lees ook:

Overheid geeft spoorgoederenvervoer flinke steun in de rug

 

Stimuleren multimodaal transport

Bedoeling is dat door de aanleg van de nieuwe railterminal bedrijven in de regio straks ervoor kunnen kiezen om hun producten te vervoeren over de A15, de Waal, of de Betuweroute. De combinatie van de drie modaliteiten weg, water en spoor moet de provincie Gelderland aantrekkelijk maken voor logistieke bedrijven.

 

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en Gelders gedeputeerde Conny Bieze (rechts).

 

Realisatie van meer truckparkeerplaatsen

De provincie Gelderland stelt verder dat als een deel van het goederenvervoer verplaatst wordt van de weg naar het spoor het vrachtverkeer op de A15 af zal nemen, wat de doorstroming op deze drukke snelweg alleen maar ten goede zal komen. Ook is afgesproken dat bij afslag 38 de A15 wordt verbreed om files te voorkomen. Provincies en het Rijk trekken daarnaast geld uit voor de realisatie van meer truckparkeerplaatsen langs de A15.

 

 

Lees ook:

Nieuwe railterminals behoeft lange adem: deze 4 slaagden

 

 

Veel verzet tegen railterminal

Niet iedereen staat te juichen om de komst van de railterminal. De weerstand in de regio Valburg groeit. Zo hebben tegenstanders van de railterminal zich verenigd in een actiegroep en ook BCTN – met een overslagterminal in Nijmegen – heeft in eerder stadium al aangegeven dat de spoorterminal nooit rendabel zal worden en dat de exploitant profiteert van staatssteun.

Terminal is duur prestigeproject

Joop Mijland, directeur van BCTN, stelde eind vorig jaar dat de railterminal een duur prestigeproject is en dat uit onderzoek dat hij zelf initieerde is gebleken dat er nauwelijks genoeg goederen zullen worden overgeslagen om één goederentrein mee te vullen. Consequentie is volgens Mijland dat de tientallen miljoenen euro’s die in de railterminal geïnvesteerd worden ‘nooit zullen worden terugverdiend’.

Reageer op dit artikel