nieuws

Meer goederen vervoerd over Betuweroute in 2017

Distributie 285

Het vervoer over de Betuweroute is vorig jaar weer gestegen, na twee achtereenvolgende jaren van achteruitgang. Het aantal treinen steeg met 17% tot 23.950.

Meer goederen vervoerd over Betuweroute in 2017

Het beste jaar voor de Betuweroute tot nu toe was 2014 toen er 25.100 treinen over de goederenspoorlijn tussen Nederland en Duitsland reden. Dat aantal nam in 2015 af tot 22.900 en in 2016 tot 20.400, het laagste aantal in de afgelopen zeven jaar.

Minder goederen door ‘derde spoor’

Bouwwerkzaamheden aan de verbinding met Oberhausen, ofwel de aanleg van het derde spoor in Duitsland, waren de belangrijkste reden voor de achteruitgang, meldt Spoorpro.nl  dat zich baseert op ‘Spoor in cijfers 2018’, een uitgave (download pdf) van het informatiecentrum Rail Cargo. Laatstgenoemde baseert zich in deze uitgave op cijfers afkomstig van ProRail.

Groei grensoverschrijdend verkeer

Vorig jaar hoefde de Betuweroute minder vaak gestremd te worden vanwege de bouwwerkzaamheden. Bovendien gebruikten meer treinen de verbinding via Meteren, mede dankzij de nieuwe spoorlijn Zaltbommel-Meteren, die in oktober 2016 in gebruik werd genomen. Van het totale grensoverschrijdende verkeer in Nederland ging vorig jaar 45 procent via de Betuweroute, een toename met 8 procent vergeleken met 2016.

Veel stremmingen Betuweroute in 2016

Sinds de opening van de goederenspoorlijn in 2007 groeide het aantal treinen tot 2015 gestaag met ongeveer 5.000 per jaar. Het werk aan de spoorlijn ten behoeve van het derde spoor in Duitsland heeft echter voor een trendbreuk gezorgd. Vooral in 2016 was het aantal stremmingen groot.

Groei naar 43.000 treinen

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat het aantal treinen na de ingebruikname van het derde spoor weer fors gaat groeien. De prognose voor 2025 geeft een bandbreedte van 34.500 tot 37.500 treinen aan. Vijf jaar later zou dat toegenomen moeten zijn tot maximaal 43.000 treinen.

Reageer op dit artikel