nieuws

DHL neemt elektrische truck in gebruik

Distributie 602

Logistiek dienstverlener DHL Express heeft in Nederland zijn eerste grote elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Het bedrijf gaat met de 12 tons bakwagen van Emoss emissievrij bezorgen in Rotterdam.

DHL neemt elektrische truck in gebruik

DHL had al kleinere elektrische bestelauto’s en fietsen in gebruik. Nu gaat de Duitse logistiek dienstverlener in Nederland de Emoss 12 tons bakwagen voor het eerst inzetten. De basis is een MAN-vrachtwagen, die door de Nederlandse ombouwer Emoss is voorzien van een elektrische aandrijving. De vrachtauto wordt ingezet in Rotterdam, om in het centrum grotere zendingen op te halen en te bezorgen. Kleinere zendingen worden in het centrum vooral met fietsen vervoerd.

 

Bekijk het item: Fiets: terug van weggeweest in Logistiek online magazine

Fietskoerier is helemaal terug

 

Verduurzamen transportmiddelen

DHL is in Rotterdam een van de koplopers in het initiatief ‘Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek’, kortweg Green Deal 010, waarin wordt gewerkt aan duurzame oplossingen waarmee de luchtkwaliteit in de binnenstad blijvend wordt verbeterd. Ondanks dat de nummer 1 logistiek dienstverlener in Nederland geen Lean & Green award heeft, is het bedrijf enorm bezig om zijn transportmiddelen te verduurzamen. “Als je belooft de best mogelijke service te bieden, dan verwacht de klant terecht ook oog voor duurzaamheid. Met deze vrachtauto laten we zien dat ook grotere zendingen nu aan de beurt zijn om duurzaam vervoerd te gaan worden”, aldus Kees de Lange, VP Operations van DHL Express in Nederland.
 

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

 

Emissievrije logistiek in 2050

DHL wil in 2050 volledig emissievrije logistiek bedrijven. Als het gaat om het afleveren van pakketten, wil DHL in 2015 reeds 70 procent van de last mile CO2-neutraal realiseren. Deze eerste grote elektrische truck wordt toegevoegd aan de bestaande vloot van elektrische bestelauto’s en fietsen die door de verschillende DHL-bedrijven in Nederland reeds worden ingezet en die de komende tijd verder wordt uitgebreid.

Lees ook: Lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) kunnen 10 tot 15 procent van de bestelautoritten vervangen

 

Reageer op dit artikel