nieuws

Mercedes onthult autonoom voertuig voor personen en goederen

Distributie 520

Vision URBANETIC, zo heet het nieuwste mobiliteitsconcept van Mercedens-Benz Vans. Hiermee kunnen zowel mensen als goederen in binnensteden worden vervoerd.

Mercedes onthult autonoom voertuig voor personen en goederen

Het innovatieve concept van Mercedes moet zorgen voor minder verkeer in de stad. Het ontlast de infrastructuur en verbetert daardoor de kwaliteit van leven. Vision URBANETIC is gebaseerd op een zelfrijdend, elektrisch platform dat kan worden uitgerust met verschillende, uitwisselbare carrosserieën voor het vervoer van mensen of goederen. Als ‘people mover’ biedt het studiemodel plaats aan maximaal twaalf passagiers (acht zitplaatsen en vier staanplaatsen). In de 3,70 meter lange vrachtmodule is ruimte voor tien EPAL-pallets. De totale voertuiglengte is 5,14 meter.

Anticiperen op transportvraag

Het busje zit vernuftig in elkaar. Op basis van een IT-infrastructuur die in realtime vraag en aanbod in een stedelijk gebied analyseert zorgt het ervoor dat het voertuig autonoom rijdt en onderdeel uitmaakt van een autonome vloot. De routes worden flexibel en efficiënt gepland op basis van de transportbehoeften op dat moment. Het systeem is bovendien in staat om te leren. Het kijkt naar lokale informatie, bijvoorbeeld terugkerende evenementen, en kan anticiperen op de toekomstige vraag naar vervoer of transport.

Kortere wacht- en levertijden

Daarmee zorgt Vision URBANETIC er volgens Mercedes voor dat wacht- en levertijden een stuk korter worden. Het systeem gebruikt bijvoorbeeld de informatie die wordt verzameld in het ‘vehicle control centre’ om te kijken waar groepen mensen zich verzamelen en stuurt daar vervolgens meer voertuigen naartoe om aan de toegenomen vraag naar vervoer te voldoen. Het geheel is niet gebaseerd op vastgelegde routes en schema’s, maar is volledig flexibel.

Vision URBANETIC moet deel uitmaken van een netwerk dat op het bestaande wegennet met minder voertuigen meer mensen en goederen kan vervoeren. Uiteindelijk zal dat volgens Mercedes zorgen voor een betere kwaliteit van leven in de binnensteden. Het busje is flexibel, comfortabel, efficiënt, duurzaam, stil en schoon. Het is volledig verbonden en maakt deelt uit van een groot ‘ecosysteem’ waarin commerciële en particuliere mobiliteitsbehoeften digitaal worden gedeeld. Vision URBANETIC verzamelt die behoeften en stuurt op basis daarvan een flexibele vloot voertuigen aan. Bekijk het filmpje.

 

Uitwisselbare modules voor personen- of goederenvervoer

Het busje kan worden uitgerust met uitwisselbare carrosserieën. De modules kunnen zowel automatisch als handmatig worden verwisseld, waarbij het automatische proces niet meer dan een paar minuten in beslag neemt. Ze worden gemonteerd op een autonoom chassis, dat alle zelfrijdende functies in zich draagt, zodat het ook zonder carrosserie naar een volgende locatie kan rijden. Voor de veiligheid zijn stuur-, rem- en acceleratiefuncties meervoudig uitgevoerd.

Automatisch vrachtsysteem voor pakketaflevering

In de personenmodule kunnen maximaal twaalf passagiers worden meegenomen. Ze krijgen informatie over onder meer de route via een 360 graden display in het plafond. De vrachtmodule (laadvolume: 10 m3) heeft een variabele laadvloer die kan worden gesplitst in twee niveaus en is groot genoeg voor tien EPAL-pallets. Ook is het mogelijk om het voertuig te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem, waardoor het gebruikt kan worden om pakketten af te leveren. Er zijn wat dat betreft nog veel meer opties, want Vision URBANETIC kan met een groot aantal verschillende carrosserieën voor diverse toepassingen en sectoren worden uitgerust.

Oplossing chauffeurstekort

Doordat Vision URBANETIC volledig autonoom is, zijn de bedrijfskosten volgens Mercedes relatief laag. Bovendien kunnen de voertuigen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar worden gebruikt, met uitzondering van de tijd die nodig is voor onderhoud en het opladen van de batterijen. Door Vision URBANETIC kan lokaal openbaar vervoer – dat door de kosten van een chauffeur bijvoorbeeld onrendabel is – winstgevend worden gemaakt. Ook biedt het een oplossing voor het huidige gebrek aan chauffeurs. Bedrijven hebben nu al enorm veel moeite om vacatures in te vullen. De voertuigen hoeven geen ruimte te maken voor een bestuurder, stuur, pedalen en een dashboard. Daardoor kan alle beschikbare ruimte ten goede komen aan de passagiers of goederen.

Geruisloze elektromotor

Het voertuig werkt met een emissievrije elektrische aandrijflijn, waardoor het perfect is voor steden en gebieden waar milieueisen van toepassing zijn. De elektromotor doet vrijwel geruisloos zijn werk. Vision URBANETIC zou dus gebruikt kunnen worden om ’s avonds of ’s nachts goederen te distribueren, zonder daarbij voor overlast te zorgen.

Veiligheid

Vision URBANETIC gebruikt meerdere camera’s en sensoren om de omgeving te observeren. Aan de voorkant van het voertuig bevindt zich een groot scherm, waarmee het voetgangers bijvoorbeeld laat weten dat het ze opgemerkt heeft. Op de flanken zijn honderden kleine lichtunits geplaatst. Die vormen een soort schaduw van mensen die in de buurt staan, waarmee wederom wordt duidelijk gemaakt dat het voertuig ze in het vizier heeft.

Lees ook: Nieuwe bestelauto Mercedes vol telematicasnufjes

Reageer op dit artikel