nieuws

Nedcargo bouwt semi-autonoom binnenvaartschip

Distributie 3228

Nedcargo bouwt semi-autonoom binnenvaartschip
Nedcargo laat een semi autonoom binnenvaart schip bouwen

Een elektrisch containerschip dat semi autonoom vaart. Nedcargo heeft in 2016 opdracht gegeven tot de bouw van het schip de ECS Gouwenaar 2.

De vrachtwagen haalt de binnenvaart snel in met baanbrekende technieken als platooning en autonoom rijden. Als de binnenvaartsector niet oppast is de vrachtwagen straks goedkoper, schoner en veiliger dan de binnenvaart. “Wij gaan ons dit niet laten gebeuren. Wij zullen bewijzen dat de binnenvaart dit ook kan”, stelt Diederik Antvelink, eigenaar van Nedcargo.

Containervervoer Nedcargo

De logistieke dienstverlener onder aanvoering van Antvelink is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van het nieuwe container schip. Doel is dat het nieuwe schip Gouwenaar 2 jaarlijks tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam 12.500 containers oftewel 600 miljoen flesjes bier vervoert.

Bouw in volle gang

Het casco wordt op dit moment gebouwd in Servië en zal volgende maand naar Nederland komen om hier afgebouwd te worden bij scheepswerf Concordia in Werkendam. Bij de afbouw zullen al de eerste installaties ingebouwd worden zodat het schip semi-autonoom zal kunnen varen.

De plannen van Nedcargo staan niet op zich Rolls Royce kondigde vorig jaar aan te werken aan een strategie dat vrachtschepen autonoom, afstand bestuurbaar kan laten opereren.

Zuinig, efficiënt, slim

Tot nu toe heeft Nedcargo vooral gekeken naar het groener, energiebesparend en klimaatneutraal maken van het schip. Bert van Grieken, directeur Multimodal divisie van Nedcargo: “Samen met kennisinstituut MARIN is het schip bijvoorbeeld zo ontworpen dat we met extra containers én lager vermogen kunnen varen. Dat is smart. Maar het kan nog slimmer.”

Groene golf voor schepen

Hij denkt over besturing op afstand, sensoren die helpen om efficiënter te varen en het delen van gegevens om te zorgen voor een optimale doorstroming. “Stel je voor dat je het schip continu op cruise control kunt laten varen. Of dat je de ideale snelheid kunt bepalen, zodat je bij een brug of sluis meteen kunt doorvaren – een “groene golf” voor schepen. En als je semi-autonoom, met minder bemanning kunt varen, kun je de binnenvaart concurrerend houden.”

Eerste stappen worden in 2017 al gezet

Nedcargo werkt op dit moment aan een definitief plan. De eerste systemen zullen voor de zomer ingebouwd worden. Marnix Vos, Operations Manager bij Nedcargo Multimodal: “Ons doel is om in ieder geval de volgende systemen up en running te hebben in 2017: Bridge collision prevention, Line tracking system, Berthing assistance. “In de volgende stap zetten we ook in op betere trip planning, semi-autonoom varen en zelfs het autonoom varen op bepaalde strekken.”

Concurrentiepositie Nedcargo verbeteren binnenvaart

Antvelink: “Doel is om voor dit schip met alle hulpmiddelen een ontheffing te krijgen om  met minder bemanning te mogen varen, zodat we de concurrentiepositie ten opzichte van de vrachtwagen weer versterken. Minder bemanning leidt niet alleen tot besparingen, het is ook een manier om het dreigende tekort aan bemanning tegen te gaan. En door dit soort innovaties maken we de binnenvaart ook weer interessant om in te gaan werken voor de nieuwe generatie.”

2020 als richtlijn

Bert van Grieken: “De benodigde sensortechnologie is er en is ook niet belachelijk duur, maar de software en de back-up systemen, die zijn er nog niet. Die zullen we gezamenlijk met kennis instituten zoals MARIN, TU Delft en Hogeschool Rotterdam moeten gaan ontwikkelen.” Nedcargo stelt dat in 2020 de Gouwenaar 2 emissieloos kan varen door inzet van batterij en waterstof technologie. Tegen die tijd moet het schip ook grotendeels autonoom kunnen varen en afmeren. Antvelink erkent dat de plannen ambitieus zijn: “Maar met de juiste partners zal het zeker lukken. Alleen op deze manier kunnen we de binnenvaart concurrerend houden, veiliger maken, slimmer en zuiniger. De technologie die we ontwikkelen houden we niet exclusief voor onszelf. Idee is om een pakket te ontwikkelen dat ook op bestaande schepen geïnstalleerd kan worden.”

 

Reageer op dit artikel