nieuws

EATA wil pilot truck platooning Europoort

Distributie 1724

EATA wil pilot truck platooning Europoort
Een pilotproject met truck platooning zit in de pijplijn.

De European Automotive Telecom Alliance (EATA) wil een pilot starten voor truck platooning. Deze pilot moet eind 2017, begin 2018 plaatsvinden in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). “We brengen nu in kaart wat er nodig is om bijvoorbeeld de Rotterdamse Haven te ondersteunen bij toekomstige groei”, vertelt Harold Smeeman van Eurofiber, als telecomaanbieder een van de initiatiefnemers van het truck platooning plan.

De ambities en plannen van de EATA, waarin Eurofiber zitting heeft, zijn gepresenteerd tijdens het Mobile World Congress 2017 in Barcelona. Het doel is ‘de uitrol van een Europees netwerk waarmee zelfrijdende auto’s de weg op kunnen. Onderdeel van die plannen is het zogenaamde Concordia-project. Daartoe behoort ook de pilot voor ‘truck platooning’ in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)’. Voor het uitrollen van een netwerk bestaande uit slimme auto’s is naast de voertuigen ook een digitale  grensoverschrijdende infrastructuur nodig in de vorm van bijvoorbeeld een telecomnetwerk. Binnen het pilotproject werken TNO, Smart Port, Thales, CGI, ARS en Eurofiber samen.

Proefproject platooning ingediend  Europese Commissie

Het proefproject voor truck platooning in MRDH is een van de pilotcases die recent is ingediend bij de Europese Commissie. Eurofiber onderzoekt in de pilot voor truck platooning welke communicatie-infrastructuur nodig is om vrachtwagens geautomatiseerd in pelotons te laten rijden en met intelligente logistiek- en transportsystemen te laten communiceren. Het doel daarvan is om de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming te vergroten, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen en de productiviteit van chauffeurs te verhogen.

Test haven Rotterdam 

De pilot richt zich in eerste instantie op peloton-rijden binnen het Rotterdamse havengebied. De volgende stap is uitbreiding binnen MRDH en daarbuiten. Tegen 2020 kunnen de eerste commerciële toepassingen realiteit zijn. “De opzet voor het project is nu ingediend bij de Europese Commissie. We verwachten in juni of juli hierop een akkoord. Dat stelt ons in staat om eind 2017, begin 2018 echt van start te gaan. De corridor die het best past bij de pilot moeten we nog bepalen. Vermoedelijk vanuit Europoort naar een nog te kiezen doellocatie”, aldus Smeeman.

Reageer op dit artikel