nieuws

Startup Quicargo zet voet op Nederlandse bodem

Distributie 2988

Quicargo heeft €450.000 opgehaald bij investeerders om in Nederland hun online marktplaats voor vrachtwagenruimte te lanceren.

Startup Quicargo zet voet op Nederlandse bodem
Avishai Trabelsi, ceo van Quicargo, onlangs tijdens zijn presentatie bij een ING kennissessie.

De investering is afkomstig van Hebo Investments, de investeringstak van transportbedrijf H&S Group, en private investeerders. Voormalig NS-topman Timo Huges en Walther Ploos van Amstel zijn adviseurs van het bedrijf.

Leegrijden voorkomen

Zoals Quicargo zijn er meerdere bedrijven die afgelopen jaren het levenslicht zagen en iets willen doen aan het leegrijden. Quicargo werkt met een app en koppelt vraag en aanbod van meerdere transportbedrijven aan elkaar. Tijdens een kennisevent van ING legde ceo en oprichter Avishai Trabelsi (33) onlangs uit wat het verschil is met de bestaande platforms zoals Cheapcargo, Tri-Vizor, Destitrans of Airhunters: “Wij doen alleen b2b en domestic transporten, maar bieden wel een end-to-end oplossing wat inhoudt dat we de financiële afhandeling doen, de betaling bewaken en de verzekering regelen. Er wordt betaald per transactie, een bijdrage van 10 procent door de aanbieder en 10 procent door de aanvrager”, aldus Trabelsi die afkomstig is uit een transportfamilie.

Garantie

Quicargo garandeert dat de zending wordt gereden in voertuigen met minimaal een Euro 5 motor en de chauffeur in het bezit van code95. Het bedrijf heeft al een aantal logistiek dienstverleners zoals Raben Nederland en Meeus Transport bereid gevonden om mee te doen met een eerste proef. Serge Claesen, directeur van Raben Nederland is enthousiast over het nieuwe platform. ‘In het huidige verdienmodel schermen transportbedrijven hun klanten af en accepteren ze inefficiëntie. Maar als dit platform het aantal ‘lege’ kilometers terug kan dringen en extra omzet oplevert, dan wil elke transporteur hieraan meewerken’, zegt hij in een reactie tegen het FD.

Realtime info

De grootste uitdaging is volgens Claesen om de beschikbare laadruimte real time in kaart te brengen in de app van Quicargo. Net als de meeste transportbedrijven werkt Raben met een planning die een dag van tevoren wordt gemaakt. Pas achteraf is duidelijk hoe efficiënt de vrachtwagens zijn ingezet.

Reageer op dit artikel