nieuws

Congestie ECT Delta: bierbrouwers kiezen voor de weg

Distributie

Congestie ECT Delta: bierbrouwers kiezen voor de weg

De lange wachttijden bij de ECT terminals in de haven van Rotterdam zijn voor Bavaria en Heineken aanleiding om noodgedwongen te kiezen voor transport over de weg. Het havenbedrijf van Rotterdam neemt maatregelen om de afhandeling te verbeteren.

Het Financieele Dagblad (FD) schreef zaterdag dat door de oplopende wachttijden voor de binnenvaart bij de twee ECT terminals verladers als Bavaria en Heineken tot zes dagen moeten wachten voordat zij aan de kades bij de stuwadoor terechtkunnen. Verladers hebben daardoor, zo meldt de zakenkrant, steeds meer moeite hun goederen op tijd bij de klant te krijgen.

Beste logistieke oplossingen

De vertragingen bij de stuwadoor zijn voor bedrijven aanleiding kritisch naar het vervoer over water te kijken. Heineken is daar eentje van, omdat containers exportbier via de binnenvaart niet langer op tijd aankomen op de Maasvlakte. “Zolang de problemen duren, zoeken we met de vervoerders naar de beste logistieke oplossingen’, aldus een woordvoerder tegen het FD. “Dat kan de inzet van extra vrachtwagens betekenen of het uitwijken naar een andere haven, zoals Antwerpen.”

Bavaria: ‘We missen afvaarten’

Bierbrouwer Bavaria, dat een paar jaar geleden net als Heineken bewust de modal shift maakte naar de binnenvaart waar het gaat om het containertransport richting Rotterdam, ondervindt eveneens de nadelen. “Onze vervoerders moeten langer wachten, waardoor we afvaarten van zeeschepen missen”, laat een woordvoerder desgevraagd aan het FD weten, “met als gevolg dat klanten door hun voorraden heen raken.”

Uitwijken naar Antwerpen

Logistiek dienstverlener Van Uden die via containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn in opdracht van Heineken het exportbier naar de haven van Rotterdam brengt, heeft maatregelen genomen om de pijn van de congestie zoveel mogelijk te verzachten. “We zetten een extra binnenvaartschip in waardoor we een extra capaciteit van twintig procent hebben. Daarnaast maken we nu tweehonderd ritten per week per truck over de weg. Wat helpt is dat we kunnen uitwijken naar de haven van Antwerpen, maar ook daar dreigen congestieproblemen te ontstaan”, zegt Van Uden directeur Diederick Antvelink.

Supply chain probleem

Volgens Antvelink is er waar het gaat om de bierleveringen sprake van een supply chain probleem. “Bij exportbier speelt supply chain betrouwbaarheid een grote rol. Als er een week in de VS niet op tijd wordt geleverd dan is er een probleem en dat werkt enorm kostenverhogend.

Congestietoeslag

Vanwege de congestie is Van Uden genoodzaakt om een congestietoeslag door te voeren voor het vervoer van en naar de Delta Terminals. “Dat bedrag loopt per week al gauw op tot 50.000 euro. Bovendien kost het ons veel tijd en regelwerk. Gelukkig hebben we twintig schepen waardoor we flexibel kunnen opereren.”

ECT heeft problemen met kranen

Volgens Antvelink spelen de problemen bij ECT al sinds mei. “Ze hebben sindsdien onder andere grote problemen met de software voor het aansturen van de vijf nieuwe containerkranen. Het probleem zou in juni opgelost zijn maar dat het is het nog steeds niet met als gevolg deze achterstanden die niet weggewerkt kunnen worden. Het vervelendste is dat ook niet valt te zeggen wanneer de problemen zijn opgelost, waardoor we noodgedwongen lading over de weg moeten vervoeren.”

Uitwijken naar Rotterdam Container Terminal

De Rotterdamse haven heeft inmiddels maatregelen aangekondigd tegen de congestie op de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal. Een van de maatregelen is dat een deel van de binnenvaartschepen, vooral die kleinere hoeveelheden containers vervoeren, zullen worden behandeld op de Rotterdam Container Terminal (RCT) nabij de Delta Terminal, aldus het havenbedrijf. “ECT bepaalt daarbij welke schepen bij RCT worden afgehandeld. De operator heeft vervolgens direct contact met RCT. Dit bedrijf zorgt onder andere voor een ligplaats, het lossen van de containers en het overrijden naar de Delta Terminal. Zo wordt de waterzijde van de Delta Terminal ontlast. ECT is hier inmiddels mee gestart en de operaties kunnen verder worden opgeschaald”, aldus het havenbedrijf.

Bundelen in haven Moerdijk

Verder worden er meer containers gebundeld in Moerdijk (MCT). Binnenvaartschepen met een zeer grote capaciteit gaan vervolgens pendelen tussen Moerdijk en de Maasvlakte waardoor de ruimte aan de kade op de Maasvlakte efficiënter wordt gebruikt.

Meer ruimte op Maasvlakte

Een derde maatregel is volgens het havenbedrijf de concentratie van binnenvaartcontainers en eventueel wegcontainers op de Uniport Terminal in het Waalhavengebied. “Dit is vergelijkbaar met de bundeling in Moerdijk en levert meer ruimte op de Maasvlakte op, aldus het havenbedrijf.” Antvelink zegt hierover: “Het is goed dat het havenbedrijf zelf deze maatregelen neemt en dat er ook wordt gekeken hoe we gemaakte kosten onderling verdelen. Ik kijk echter uit naar het moment dat de nieuwe terminals van RWG en APMT eind dit jaar vol op stoom zijn op de Tweede Maasvlakte.”

Reageer op dit artikel