nieuws

Digitalisering is mooi, maar waar moet je voor kiezen?

Distributie

Digitalisering is mooi, maar waar moet je voor kiezen?

De logistieke sector kent verhoudingsgewijs meer trendvolgers dan trendsetters op het gebied van digitalisering. PwC constateert dat de digitale volwassenheid voorlopig nog niet is bereikt en presenteert het SMAC-concept.

De geïntegreerde aanpak die PwC voorstelt haakt in op de trends van dit moment:

  • Social
  • Mobile
  • Analytics
  • Cloud

Kortweg SMAC. Volgens het consultancybureau heeft de sector best al wel een paar stappen gezet op de digitale snelweg. Maar het gaat niet snel genoeg. Bedrijven verschuilen zich achter tal van argumenten om digitalisering voortvarend aan te pakken. De afschrijving van het legacy systeem is nog niet voltooid. Het overzicht op de huidige technologische trends ontbreekt. Echt overtuigende business cases ontbreken. De cultuur in deze bedrijfstak is van nature conservatief. Maar PwC veegt er de vloer mee aan. “Gooi de digitale deuren helemaal open om effectief te kunnen digitaliseren.”

Op een andere manier informatiedelen

Dat moet dan gebeuren volgens de SMAC methode. Mobile is bijvoorbeeld hot. Apps voor mobiele apparaten gaan impact hebben op de logistieke sector. Boordcomputers worden vervangen door tablets en smartphones. Dat maakt de investering veel lager, de inzet flexibel en de gebruikersvriendelijkheid groter. Apps leiden tot een nieuwe manier van informatiedeling binnen de supply chain, voorspelt PwC.

Digitale marktbewerking is er niet of nauwelijks

De stap naar internet is door logistiek dienstverleners wel gezet, vertellen de bedrijven die mee hebben gedaan aan dit onderzoek, waaronder Bas Logistics, Nabuurs Transport, Partner Logistics, Penske en Seacon. Maar de wijze waarop en het rendement van inspanning varieert enorm. Digitaal werken aan marktbenadering is een lastige hobbel.
Dat komt mede omdat de sector niet of nauwelijks actief is met social media. Een relatief groot deel van de bedrijven ziet Facebook en Twitter vooral als een bedreiging, omdat ontevreden medewerkers en klanten daar ongehinderd hun gang kunnen gaan, met alle commotie van dien. De meerderheid van de bedrijven in dit onderzoek ziet echter wel degelijk kansen, maar hebben eigenlijk geen idee hoe social media ingezet kan worden in een business-to-business omgeving.

Bekijk hier het volledige rapport

Reageer op dit artikel