nieuws

DHL laat consumenten zelf pakketten bezorgen

Distributie

DHL laat consumenten zelf pakketten bezorgen

DHL zet consumenten in voor het ophalen en bezorgen van pakketten. Dat doet het binnen een pilot, waarbij het gebruik maakt van het in eigen huis ontwikkelde MyWays-platform. De pilot vindt plaats in de Zweedse hoofdstad Stockholm en duurt tot het eind van 2013.

Het initiatief dat DHL nu in een pilot heeft gegoten, is deze zomer op kleine schaal al getest. De opzet is eenvoudig en een mobiele smartphone applicatie is een centrale rol toebedeeld. Het doel van DHL is om met behulp van inwoners van Stockholm de ‘last mile’ problematiek aan te pakken.

 

Alle stappen zichtbaar op mobiele app

Het MyWays-platform stelt inwoners van de stad in staat om aan te geven dat ze een pakket op een bepaald moment en dag willen ontvangen. Ook is aan te geven welk bedrag de ontvanger van het pakket over heeft voor het afgeleverd krijgen van het pakket. Zodra het artikel bij een van de DHL-ophaalpunten is gearriveerd, wordt dit op het platform zichtbaar gemaakt. Personen die het pakket willen afleveren kunnen dit ook aangeven op het platform. Al deze handelingen zijn via de mobiele app te verrichten. “We willen hiermee inspelen op flexibeler aflevertijden, daarnaast is het initiatief een kans voor mensen om wat extra geld te verdienen”, legt Peter Hesslin uit, CEO bij DHL Freight Sweden.

 

Bezorging vooral door studenten

De pilot die DHL nu uitrolt is een bredere dan de eerste activiteiten die het ontplooide met de Zweedse outdoor winkel Addnature. In de zomermaanden van 2013 werd het initiatief al getest voor klanten van deze shop en dat bleek een succes. “De afleveringen werden bij deze proef grotendeels door studenten verzorgd, de reacties waren positief. We denken dat het bezorgen van pakketten door mensen die toch een bepaalde kant op moeten voor hun dagelijkse bezigheden, een positief effect kan hebben op het milieu.”

Wall Mart

Retailreus Wal Mart start mogelijk met een vergelijkbaar initiatief. Het Amerikaanse supermarktconcern overweegt bij de distributie van online orders gebruik te maken van het fenomeen ‘crowdsourcen’. Dit betekent dat bij de bezorging van de producten over ‘de last mile’ niet gebruik wordt gemaakt van een distributeur maar van de aanwezige klanten in een filiaal van de supermarktgigant.

Reageer op dit artikel