nieuws

Bundeling chocolade naar UK bespaart 30 procent

Distributie

Bundeling chocolade naar UK bespaart 30 procent

De Belgische chocolatiers Caluwé Artisan Chocolatier en Italo Suisse zijn gestart met een bundeling van hun beider chocoladeproducten naar het Verenigd Koninkrijk. Het project bevindt zich nog in de pilotfase, maar leidde al tot een besparing van ruim dertig procent op transport- en voorraadkosten.

De chocolatiers hebben voor het opzetten van het bundelingsproject deels financiering gekregen vanuit De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen. Logistiek advies kwamen er vanuit Tri-Vizor. De chocolade ligt en wordt gebundeld door logistiek dienstverlener H.Essers.

Logistieke schaalvoordelen voor kleine leveranciers
Het concept van een geïntegreerd chocolade platform (ICP), zoals het project is gedoopt omvat diensten rond co-packing, voorraadbeheer, expeditie en de bundeling van lading.
Het ICP is volgens de bedenkers van het concept een voorbeeld van slimme logistiek. De te behalen schaalvoordelen bieden kleine en middelgrote chocolatiers de kans om ook logistiek gezien efficiënter te werken.

Samenwerken bij uitbesteding logistieke diensten
Tri-Viror begeleidde het pilot traject. “Uit een bevraging van de sector bleek dat chocolatiers vaak worstelen met hun logistiek; het is duidelijk niet hun kernactiviteit. Ze hebben wel oor naar uitbesteding van diverse logistieke diensten, waaronder transport. Ze staan open voor samenwerking op dit vlak”, aldus Bart Vannieuwenhuyse van Tri-Vizor.

Regelmatige ‘busdienst’ naar UK
H.Essers verzorgt de logistieke handelingen vanaf haar vestiging in Kampenhout. “De laatste jaren is onze site in Kampenhout uitgegroeid tot een platform voor co-packing voor diverse chocolatiers. Bundeling van transport naar verschillende afzetmarkten is vanop het platform een stuk gemakkelijker. Via het project van POM Antwerpen konden we samen met Tri-Vizor een regelmatige busdienst voorbereiden,” vertelt Erwin De Pooter van H.Essers.

Deelladingen
De chocolatiers Caluwé Artisan Chocolatier en Italo Suisse hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin ze afspreken om hun volumes gezamenlijk te vervoeren naar de top vijf retailers in de UK. Er is een regelmatige en klokvaste dienst opgezet, waarbij H.Essers start met drie trucks per week. Er zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de truckcapaciteit. Voor het vervoer maakt logistiek dienstverlener H.Essers gebruik van de vervoerdiensten van eigen en externe transporteurs. “Voor ons is het vooral interessant dat we voor het volledige logistieke verhaal één aanspreekpunt krijgen en dat we ons transport zo ook op orde krijgen”, vertelt Koen Caluwé. “De vele deelladingen kunnen meeliften met de regelmatige busdienst. Zo kunnen we het veel duurdere groupagevervoer vermijden”, vult Kevin Hoorne van Italo Suisse aan.

Betere beladingsgraad vrachtauto’s
De transportbundeling creëert zowel een verbetering in efficiëntie door een betere benutting van de ingezette vrachtwagens als een verbetering in service naar de retailer door een hogere leverfrequentie. In plaats van een belevering van éénmaal per week, garandeert de logistiek dienstverlener voor de hoofdbestemmingen via de pilot shuttle een frequentie van driemaal per week. Die verhoogde leverfrequentie laat de chocolatiers toe om samen met hun klanten, de retailers, te komen tot een lagere veiligheidsstock. “Via deze corridor kunnen we aan onze Belgische chocolatiers een slimme logistieke oplossing aanbieden die hen sterker maakt naar hun klanten, de retailers in de UK. Dit is redelijk eenvoudig vertaalbaar naar andere afzetgebieden”, vervolgt Luc Broos van POM Antwerpen.

Dertig procent aan logistiek voordeel
Het efficiëntere transport en het betere voorraadbeheer levert de chocolatiers een besparing op van ruim dertig procent. In deze specifieke case worden bovendien gewichtsproducten, met groot soortelijk gewicht, van Italo Suisse gecombineerd met volumeproducten met lager soortelijk gewicht van Caluwé.

Aantal benodigde trucks halveren
Via simulaties, voorafgaand aan het project, werd aangetoond dat het totaal aantal trucks dat nodig is om het vervoer op de UK te realiseren, is te halveren. Voor de bundeling reden vrachtauto’s met gemiddeld dertien paletten naar de UK. Via de regelmatige shuttle dienst ambieert men alvast het dubbele per vrachtwagen. Voor de volumes die nu in de pilot worden ingebracht door de chocolatiers wordt door een betere benutting van truckcapaciteit en het al zo verminderen van de voertuigkilometers, bijna 100 ton CO2 bespaard op jaarbasis.

Reageer op dit artikel