nieuws

Bleker haalt uit naar AH op feestje agrologistiek

Distributie

De kortingseis van Albert Heijn was hét gespreksonderwerp op het feest van 10 jaar agrologistiek. De eenzijdige maatregel dreunt de hele keten door en is bij leveranciers en de primaire sector hard aangekomen. Agrologistiek voorzitter Frans van Tielrooij noemt de supermarkt ‘stijlloos’. Staatssecretaris Bleker gaf Albert Heijn ook een flinke veeg uit de pan.

Bleker haalt uit naar AH op feestje agrologistiek
Herman Zonderland

Demissionair staatssecretaris Henk Bleker krijgt na het feestelijk in ontvangst nemen van het boekje ‘De oogst van 10 jaar agrologistiek’ al gauw de vraag uit het publiek wat hij van de kortingseis van Albert Heijn vindt. Bleker geeft aan dat hij met enige zorg van de perikelen bij ’s lands grootste supermarktketen kennis heeft genomen. “De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder”, aldus Bleker tegen een zaal met 350 lieden uit de agrologistiek.

 

Rumoer en acties

De kortingseis die Albert Heijn onlangs per brief bij de leveranciers heeft neergelegd zorgt voor veel rumoer. Verschillende bonden voor voedselproducenten hebben actie gevoerd bij het hoofdkantoor van Albert Heijn. De boeren zijn bang dat de prijskorting zal worden doorvertaald richting de primaire sector. Dat dit gebeurt terwijl de marges al erg dun zijn is de boeren een doorn in het oog.

 

De Youth Food Movement bedacht zelf een ludieke actie door kortingstickers te maken waarbij de consument zichzelf 2 procent korting kan geven op de aankopen bij de grootgrutter uit Zaandam. Deze club is van mening dat de macht bij de consumenten ligt om het tij te keren.

 

De praktijken van AH zouden in strijd zijn met het artikel in de Mededingingswet dat ondernemingen verbiedt om misbruik te maken van hun economische machtspositie. De NMa onkent dat er een onderzoek loopt naar de praktijken van het supermarktconcern.

 

In gesprek met leveranciers

Albert Heijn begrijpt de zorgen en gaat in gesprek met de leveranciers die problemen hebben met de kortingseis om tot een oplossing te komen. Ondertussen start Albert Heijn deze week een groot prijsoffensief: de ‘Langloop Bonus’. Een groot aantal artikelen is tot wel vier weken in de aanbieding zijn waarbij de prijs minimaal vijf procent langer ligt.

 

De supermarkt heeft tegenover Logistiek.nl bevestigt dat Albert Heijn dit najaar 11 vrachtauto’s voor een reclamecampagne inzet. De piekgecertificeerde vrachtauto’s worden bedrukt en gaan verdeeld over heel Nederland rijden. Dat is opmerkelijk omdat Albert Heijn tot voor kort de winkels altijd met neutraal materieel leverde. Albert Heijn wil niet zeggen om welke campagne het gaat. Ook de vaste logistiek dienstverleners van de retailer weten niets over de campagne behalve dan dat de maten van de trailers zijn opgevraagd.

 

Vervoerders op gesprek

De vaste vervoerders van Albert Heijn zijn onlangs wel schriftelijk ingelicht over de logistieke veranderingen bij Albert Heijn en zijn vorige week voor een gesprek uitgenodigd op het hoofdkantoor. Door de logistieke reorganisatie vallen er in de toekomst distributiecentra weg. Daar voor in de plaats komen er national category centers die niet door Albert Heijn zelf maar door logistiek dienstverleners worden bestierd.

 

Lees ook de blog van Jack van der Veen: The Good, the Bad and the Albert Heijn

Reageer op dit artikel