nieuws

GEFCO schakelt over op multimodaal autotransport

Distributie

GEFCO heeft voor de Roemeense autofabrikant en partner Dacia een multimodale logistieke oplossing ontwikkeld die trein- zee- en wegvervoer tussen Roemenië en Italië met elkaar combineert.

GEFCO schakelt over op multimodaal autotransport
Gefco Multimodaal

Vanuit de fabriek in Pitesti (Roemenië) transporteert Gefco voertuigen per trein naar de Italiaanse markt. Daar worden de auto’s vervolgens over de weg gedistribueerd door Gruppo Mercurio , waarin de transportonderneming een aandeel heeft van 70 procent. Gefco regelt op dezelfde wijze ook alle binnenkomende zendingen van Dacia, waaronder onderdelen uit verschillende Europese landen, zoals Duitsland en België. Ook leveringen aan het CKD Centrum in Pitesti (Roemenië) om de Dacia fabriek te bevoorraden, vallen onder het leveringscontract.

 

Multimodaal
Gefco  verzekert Dacia van genoeg transportruimte door aanvullend gebruikersspecifiek zeevervoer te regelen naar verschillende Italiaanse havens tijdens productiepieken. Spoor- en wegvervoer wordt ingezet voor transport van auto’s naar de haven van Constanta voor export naar het Midden-Oosten, de Golf en Afrika, met gemiddeld 5 à 6 treinen per week.

 

 

 

Milieu-impact
Gefco vervoert gemiddeld 100.000 auto’s per jaar voor Dacia. Met het oog op milieuvriendelijkheid, worden zendingen met Dacia-voertuigen tussen Pitesti en Constanta – die goed zijn voor een totaalgewicht van 64.920 ton in 2010 – voortaan via het spoor getransporteerd. Dit betekent dat er 8.431 minder vrachtwagens de weg op gaan. "Het gebruik van het spoor heeft meerdere voordelen, vooral op het gebied van capaciteit en milieu-impact (verminderen van lawaai en CO?-uitstoot), en is daarom voor ons een optimale oplossing", verklaart managing director Christophe de Korver van Gefco Roemenië.

Reageer op dit artikel