nieuws

APM Terminals plaatst enorme order AGV’s

Distributie

APM Terminals plaatst enorme order AGV’s
Lift AGV

Voor het vervoer van containers op de APM terminal op Maasvlakte II is een order geplaatst voor de levering van 36 automatisch geleide voertuigen (AGV) voor het horizontaal transport van containers. De nieuwe containerterminal zal in november 2014 operationeel zijn.

De AGV voertuigen worden gebouwd door het Duitse Gottwald Port Technology, een dochteronderneming van Demag Cranes  . "Door de inzet van deze lift AGV’s kan de terminal de capaciteit van de kadekranen optimaal benutten", verklaart Frank Tazelaar, managing director van APM Terminals  Maasvlakte II. "We hebben de terminal ontworpen om de grootste containerschepen in de wereld te kunnen behandelen met een hogere productiviteit op een veilige en milieuvriendelijke wijze. Onze onderzoeken geven aan dat wij met het samenspel van de kadekranen en de AGV’s een productiviteitsverbetering van 25-50% kunnen realiseren ten opzichte van conventionele terminals."

 

Voorgeprogrammeerd
Het terminalontwerp is gebaseerd op het gebruik van ship-to-shore (STS) kranen die de containers van de schepen halen en ze direct op automatisch geleide liftvoertuigen (lift AGV’s) plaatsen. De lift AGV’s kunnen twee containers vervoeren en ze met een snelheid van 22 km per uur van de kade naar de containeropslag verplaatsen. Hierbij maken de voertuigen gebruik van een ingebouwd navigatiesysteem en een vlootmanagementsysteem. Zodra de lift AGV zijn voorgeprogrammeerde bestemming bereikt, worden de containers op een opslagrack geplaatst. Vervolgens pakt een automatische stapelkraan (Automated Rail Mounted Gantry (ARMG) ) de container op en vervoert deze, via tussenopslag, naar de rail- of binnenvaartterminal of transport per vrachtwagen.

   

Groene aandrijving

De te leveren voertuigen, 15 meter lang en 3 meter breed, zijn voorzien van diesel-elektrische motoren. Deze brandstofbesparende en geluidarme dieselmotoren voldoen aan de meest actuele en strengste Europese emissie-eisen. De ontwerpers bestuderen ook de haalbaarheid om de lift AGV’s te voorzien van 100% elektrisch aangedreven motoren die een verdere reductie van CO2 uitstoot en geluid kunnen realiseren. De lift AGV bestaat uit twee liftplatforms die containers afzonderlijk van elkaar kunnen laden en lossen. De mogelijkheid om de containers op deze wijze te liften is de eerste van zijn soort in de wereld. Conventionele AGV’s hebben die mogelijkheid niet.

Bekijk het videofilmpje van de Lift AGV

Reageer op dit artikel