nieuws

Financiering Duits deel Betuweroute gegarandeerd

Distributie

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft gisteren van haar Duitse collega-minister Ramsauer te horen gekregen dat de financiering van het derde spoor van de Betuweroute wordt gegarandeerd. Goederentreinen kunnen in de toekomst via deze goederenspoorlijn makkelijker aansluiten op het Duitse spoornet.

Financiering Duits deel Betuweroute gegarandeerd
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft gisteren van haar Duitse collega-minister Ramsauer te horen gekregen dat de financiering van het derde spoor van de Betuweroute wor

De toezegging van Ramsauer is een doorbraak want lange tijd leek het erop dat het nog jaren kon gaan duren voordat dit derde spoor, tussen de Nederlandse grens en Oberhausen, er zou komen. "Dit is een positieve doorbraak in de jarenlange onderhandelingen over deze belangrijke verbinding van de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland", aldus Schultz gisteren tegen De Telegraaf.

 

Financiële toezegging

De totale kosten voor de uitbreiding van het traject bedragen naar schatting circa 1,3 miljard euro. Ramsauer: "De uitbreiding van de Betuweroute heeft ook voor Duitsland hoge prioriteit. De financiering van het federale aandeel is zeker gesteld. We gaan ervan uit dat nu ook de deelstaat Nordrhein-Westfalen zijn financiële toezegging zal nakomen."

Het extra budget is vrijgekomen omdat Ramsauer tot 2015 de beschikking heeft gekregen over 1 miljard euro extra voor belangrijke spoorprojecten.

 

Bouwstart in 2013

De voorbereidingen voor de uitbreiding van de Betuweroute lopen al. Als alles volgens plan verloopt, kan er in 2013 toestemming worden gegeven voor de bouw van de eerste trajecten van het derde spoor.

 

Stillere goederenwagons

Duitsland en Nederland willen met andere Europese landen ook werken aan de vermindering van spoorlawaai. Schultz en Ramsauer zijn overeengekomen in te zetten op een Europese richtlijn voor de ombouw van goederenwagons, zodat deze van moderne stillere remblokken worden voorzien. Ook streven beide bewindslieden een Europees systeem met lawaaiafhankelijke tracéprijzen ten aanzien van spoorgeluid na.

 

Groei duurzaam vervoer

De KNV, de werkgeversvereniging voor het beroepspersonenvervoer en het spoorgoederenvervoer, zegt in een reactie op de afspraken tussen Ramsauer en Schultz dat deze de ‘groei borgen voor duurzaam vervoer’. "Dankzij de overeenstemming die nu is bereikt ten aanzien van de financiering, komt de noodzakelijke uitbreiding van de spoorcapaciteit – met een derde spoor tussen de grens en Oberhausen – weer een stap dichterbij." KNV zegt er, net als de Europese Commissie, van uit te gaan, dat het derde spoor er in 2017 ligt.

 

Ruimte groei 

KNV-directeur Ad Toet zegt in zijn reactie: "Voor duurzame economische groei zal steeds meer vervoer van goederen over de lange afstand per spoor moeten plaatsvinden. De afspraken van de ministers geven het spoorvervoer de ruimte om te groeien".

 

Reageer op dit artikel