nieuws

C1000 opnieuw de snelste met NK Speed Docking

Distributie

Supermarktorganisatie C1000 bleek met het dc in Gieten in week 7 van het NK Speed Docking de snelste van de 150 deelnemende retail dc’s met het lossen van een vrachtwagen van Kuehne+Nagel. Met de winnende tijd van 47 minuten viel er geen spectaculaire tijd te noteren in deze week. Maar de competitie krijgt wel steeds meer bijval.

C1000 opnieuw de snelste met NK Speed Docking
Cees van Elk - Heineken2.JPG

We draaien heel goed mee in de top met onze dc’s”, luidt de reactie van Edward Heijnen. Hij is IT-expert gericht op supply chain management toepassingen bij C1000. Het initiatief van Mars Nederland om deze competitie te starten, vindt hij van grote waarde. Zeker omdat daarmee inzicht ontstaat in gemiddelde verblijftijden bij de dc’s van de diverse retailers en groothandelsbedrijven.

 

Onderlinge verschillen in scores dc’s

“Ik ben wel verrast door wat ik soms voorbij zie komen. Wachttijden van vier uur zijn geen uitzondering. Als alle pallets zijn voorzien van een SSCC-label hoeft een vrachtwagen beslist niet langer dan een half uur bij een dc te staan. Op dat niveau zitten we zelf ook nog niet, maar daar werken we wel aan”, aldus Heijnen.

Ook de C1000 dc’s verspreid over het land laten verschillende scores zien, al viel Elst een paar weken geleden eveneens in de prijzen als weekwinnaar net als Gieten nu. “Best opmerkelijk”, vindt ook Heijnen. “Het gaat om hetzelfde assortiment, op dezelfde wijze gelabeld en toch heeft het ene dc dit organisatorisch beter voor elkaar dan een ander dc. In mijn ogen draait het om een combinatie van technische hulpmiddelen – het SSCC-label met name – en een goede interne organisatie met een strakke planning.”

 

‘Met techniek alleen kom je er niet’

Combinatie is ook wat Cees van Elk benadrukt. Hij was jarenlang in tal van managementfuncties werkzaam voor Heineken, waaronder het dc in Den Bosch. Nu doet hij nog verschillende optimalisatieprojecten voor het bedrijf, maar is niet meer in dienst.

Frans van de Boomen van Mars zag onze automatische laad- en lossystemen, waarmee we binnen een paar minuten een complete vrachtwagen leeg trekken. In zijn ogen is dit de hoogste stap in het innovatiemodel. Dat is ook zo. Maar ik geef gelijk als waarschuwing mee, dat je zoiets niet in een paar maanden hebt staan. En dat je bovendien bereid moet zijn om te komen tot een integrale planning. Dat waren we bij Heineken niet gewend, zeker niet het uitbesteden daarvan. Nu doet Simon Loos dat al een paar jaar. Want daar haal je de besparing uit door een veel betere bezetting. Met techniek alleen kom je er niet.”

  

Van Elk is ook geraakt door het enthousiasme van Mars en wil graag zijn bijdrage leveren. Al drie jaar lang werkt Heineken met registratie van verblijftijden en inmiddels ook met digitale vooraankondiging. Hij kent de problematiek rond het laden en lossen van wagens als geen ander. “Ik heb me altijd verbaasd, dat de verblijftijd van een wagen op en retail dc gemiddeld genomen het dubbele is van de tijd bij onze brouwerijen – los van automatisch laden en lossen. Het is echt van groot belang, dat je kunt samenwerken met een logistiek dienstverlener als partner, die het geheel kan overzien. Dus het complete wagenpark, inclusief de charters.”

Reageer op dit artikel