nieuws

Heineken verscheept exportbier via ‘Alpherium’ naar Rotterdam

Distributie

Alpherium’ is de naam van een van de grootste inland containerterminals die afgelopen vrijdag bij Alphen aan den Rijn werd geopend door exploitant Van Uden Groep en Heineken. De bierbrouwer vervoert voortaan zijn exportbier vanaf Zoeterwoude alleen nog maar per binnenvaartschip naar de haven van Rotterdam.

Heineken verscheept exportbier via ‘Alpherium’ naar Rotterdam
In aanwezigheid van demissionair minister camiel eurlings werd afgelopen vrijdag de nieuwe containerterminal 'alpheria' in alphen aan den rijn geopend. exploitant is logistiek dienstverlener

Het heeft in totaal vijftien jaar geduurd voordat bij Alphen aan den Rijn met de bouw van containerterminal aan rivierkanaal De Gouwe kon worden begonnen.

Onder meer protesten van buurtbewoners, milieutechnische problemen en winterweer vertraagden de bouw. "We moesten geduldig zijn", bevestigde afgelopen vrijdag Fred Holvast, directeur logistiek van Heineken Nederland. "Nadat we in 1995 met de gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie waren gestart met de discussie over deze containerterminal waren een aantal keren akelig dicht bij een akkoord. Naast de protesten liep toen de discussie ook vast op de kosten van het project. We hebben toentertijd de plannen in de ijskast gedaan. In 2002 hebben we de draad opgepakt en er is vanaf toen vooral gehamerd op economische en duurzame belang van de containerterminal. Bovendien zou het voortbestaan van onze brouwerij in Zoeterwoude gegarandeerd blijven als we niet meer alleen afhankelijk zouden zijn van de weg."

 

Top 5

Volgens Holvast verloopt ongeveer tweederde van de exportbier productie in Zoeterwoude over de terminal in Alphen aan den Rijn. Met dit aantal wordt al rond de driekwart van de capaciteit van de terminal benut. Die capaciteit bedraagt bijna 120.000 containers per jaar, waarmee het gelijk behoort tot de vijf grootste containerterminals van Nederland.

 

Minder CO2

De komst van de containerterminal zorgt daardoor jaarlijks voor een vermindering van honderdduizend vrachtautobewegingen. Door de keuze van Heineken voor het water komt er meer ruimte op de drukke snelwegen in de Randstad en dan met name de A4, A13, A15 en A20. Een binnenvaartschip is bovendien ongeveerd drie maal energie-efficiënter dan een vrachtauto die hetzelfde vervoert. "Vanaf maandag verdwijnen er zes miljoen vrachtwagenkilometers op de Nederlandse snelwegen en reduceren we de CO2 uitstoot met 35 procent. Dit is een aanzienlijke bijdrage aan de vergroening van onze logistieke keten", aldus Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Heineken, tijdens de opening van de containerterminal afgelopen vrijdag.

 

Maximaal gebruik

Hans Smits directeur van het Havenbedrijf Rotterdam benadrukte dat containerterminals als het Alpherium nodig zijn om meer te kunnen transporteren in Nederland. Henk Bakker directeur van de Van Uden Groep die de terminal ook exploiteert sloot zich daarbij aan. "We moeten onze vaarwegen maximaal gebruiken. Daar is ruimte genoeg voor vrachtvervoer."

 

Landmark 

De kosten van de bouw van de terminal, die Bakker betitelde als ‘landmark in het Groene Hart’, bedroegen ongeveer 15 miljoen euro. De aanleg en de aanpassing van de infrastructuur kostten volgens opgave van de provincie Zuid-Holland ongeveer 40 miljoen euro. Verschillende overheden hebben daaraan bijgedragen.

 

Retailklanten

Het eerste jaar verwacht Van Uden honderdduizend containers over te slaan. Volgens Bakker is er nog ruimte voor enkele exportklanten. In het kielzog van Heineken hebben voor de import retailers als Zeeman, Intertoys, Blokker en Marskramer aangegeven dat ze ook gebruik willen maken van Alpherium, zodat er geen lege containers vanuit de haven van Rotterdam retour komen.

Reageer op dit artikel